Utdypende forvaltningsplan for ansatt.oslomet.no - Ansatt

Utdypende forvaltningsplan for ansatt.oslomet.no

Utdypende forvaltningsplan for ansatt.oslomet.no

Denne forvaltningsplanen gjelder kun ansatt.oslomet.no.

Vi har også en generell forvaltningsplan for ansatt.oslomet.no og student.oslomet.no (Liferay).

Relaterte forvaltningsplaner

Ansatt.oslomet.no

Hovedmålgruppen for ansatt.oslomet.no er nye og eksisterende ansatte ved OsloMet.

Nettstedet skal 

  • gi åpen og lett tilgjengelig informasjon som er viktig for ansatte i deres møte med OsloMet

  • gi ansatte mulighet til å tilpasse egen innlogget side med nyttige verktøy i arbeidshverdagen

All informasjon på ansatt.oslomet.no er åpent for alle, med noen få unntak. Disse unntakene er blant annet internrekrutteringsportalen, der innholdet kun skal være tilgjengelig for de som allerede er ansatt, eller nettsider med sensitiv informasjon som potensielt kan brukes i svindel. Ved behov for unntak må behovet forklares og sendes til nettredaksjonen@oslomet.no.

  • 1. Ansvar for innhold og funksjonalitet på ansatt.oslomet.no

    • Avd. SK har det overordnede redaksjonelle ansvaret, samt ansvar for design og strukturering av innhold i meny, toppmeny og bunnmeny, se punkt 1.3 om ansvar i generell del av forvaltningsplanen.
    • Ansvar for innhold er delt mellom ulike avdelinger, enheter og fakulteter. Enhetenes nettredaktør og publisister skal følge både den generelle delen av forvaltningsplanen i tillegg til spesifikke retningslinjer for nettstedet.
    • Avd. IKT har ansvar for teknisk drift og utvikling av kjernesystemer for visning på nettstedet i tillegg til utvikling og drift av funksjonalitet knyttet til nettstedet. Utvikling av funksjonalitet skjer i nært samarbeid mellom avd. IKT og avd. SK og skal være begrunnet i brukerbehov. Alle utviklingsønsker skal meldes inn til nettredaksjonen@oslomet.no.
  • 2. Forsiden på ansatt.oslomet.no

    Forsiden skal vise innhold som er aktuelt for ansatte ved OsloMet og inneholder følgende faste elementer:

    • innloggingsfelt for ansatte

    • nyheter for ansatte - se utdyping under "Nyheter for ansatte".

    • arrangementer for ansatte - se utdyping under "Arrangementer for ansatte".

    Det er også mulig å legge inn elementer som er aktuelle i visse perioder, eksempelvis kampanjefelt, som styres av SK. Det kan for eksempel være relatert til krisekommunikasjon eller studiestart.

  • 3. Innlogget forside - "Min side"

    Når ansatte logger seg inn på ansatt.oslomet.no, kommer de til "Min side". De kan også komme til "Min side" ved å klikke på menyen og deretter navnet sitt, som ligger i toppen av menyen dersom de er logget inn.

    Innhold på "Min side"

    Snarveier

    Snarveiene har faste lenker til verktøy som avd. SK har ansvar for. Disse er:

    • SAP-portalen
    • Canvas
    • Personalhåndboken
    • På den sikre siden
    • Internrekrutteringsportalen
    • OsloMet-akademiet
    • Min Bestilling
    • Rediger profil
    • Universitetsbiblioteket

    Ansatte kan også legge til snarveier selv ved å klikke på "Rediger snarveier". Ansatte kan ikke fjerne snarveiene i listen over. Det er kun ansatte selv som kan gjøre endringer på sin side, og lenkene de selv har lagt inn. 

    Ansattsøk

    Ansattsøket er et filtreringssøk der du kan søke etter ansatte ved navn, kompetanse eller enhet. Fordi søket er et filtreringssøk må det du søker etter skrives helt korrekt. Dersom du f. eks. har skrivefeil i et navn, vil du ikke få treff.

    Ansattsøket går til oslomet.no.

    Nyheter og arrangement

    Se utdyping under "Nyheter for ansatte" og "Arrangementer for ansatte".

  • 4. Nyheter for ansatte

    Nettredaktører kan publisere nyhetssaker. Disse havner på ansatt.oslomet.no/siste-nytt. Nyhetssaker opprettes for å informere om hendelser, prosjekter eller synliggjøre noe for de ansatte.

    Avd. SK v/ team virksomhetskommunikasjon, har ansvar for å vise nyheter på forside og innlogget framside. Nyhetssaker som er av interesse for alle ansatte, kan vi legge på forsiden på ansatt.oslomet.no og på den ansattes innloggede forside. Som hovedregel omtaler vi nyansettelser kun på følgende nivå: rektorat, dekaner, fakultetsdirektører, instituttledere og direktører.

    Ved ønske om nyhetssaker på forsiden, kontakt nettredaksjonen@oslomet.no.

    Publisisten har ansvar for å utløpe eller slette en nyhetssak når den ikke lenger er aktuell.

  • 5. Arrangementer for ansatte

    Et arrangement, også kalt aktivitet, publiseres når det er en hendelse der ansatte kan delta digitalt eller fysisk. Arrangementene ligger på ansatt.oslomet.no/hva-skjer og på forsiden, samt innlogget forside. Arrangementene sorteres automatisk etter dato og vises i kronologisk rekkefølge. Når et arrangement er ferdig, etter en satt dato, forsvinner det automatisk fra arrangementsoversikten.

    Publisisten har ansvar for å utløpe eller slette et arrangement når det ikke lenger er aktuelt, selv om arrangementet er borte fra ansatt.oslomet.no/hva skjer. Arrangementer som ikke er slettet eller utløpt vil dukke opp i søk selv om det er utgått på dato og må derfor slettes eller utløpes manuelt.

  • 6. Internrekrutteringsportalen

    Internrekrutteringsportalen henter informasjon fra rekrutteringssystemet Varbi.

    Avd. HR har ansvaret for at informasjonen legges inn på rett måte i Varbi, og dermed hentes riktig ut på ansatt.oslomet.no.