Lederutvikling - Ansatt

Lederutvikling ved OsloMet

template.back.to.overview Lederutvikling ved OsloMet

Ledelse og lederutvikling er viktige virkemidler for realisering av OsloMets samfunnsoppdrag og målsetninger. OsloMet har et virksomhetsinternt lederutviklingsprogram som består av målgruppedefinerte programmer, driftsintegrerte aktiviteter og en kursportefølje for lederopplæring.

Program for lederutvikling er fakultetsovergripende og ligger i Avd. HR i fellesadministrasjonen.

  • Formålet med lederutvikling

    Lederutviklingen skal bidra til at universitetets ledere har oppdatert og relevant kompetanse i møte med endrede krav. Formålet med det virksomhetsinterne lederutviklingsprogrammet er:

    • Kompetanseutvikling: Lederutviklingstilbudet legger til rette for at lederne, enkeltvis og samlet, vedlikeholder og utvikler sin lederkompetanse.
    • Strategisk forankret og driftsintegrert utvikling: Som virksomhetsinternt program skal tilbudet være tilpasset OsloMets særpreg, målsetninger og utviklingsbehov og skal understøtte pågående prosesser på vei mot realiseringen av strategiske mål.
  • Leder-onboarding og opplæring

    Nye ledere deltar i et introduksjonsprogram bestående av en kurspakke, samlinger i programmet Ny som leder ved OsloMet, og tilbud om en erfaren leder som mentor.

    Kurspakka for lederopplæring består av selvstendige kurs innen avgrensede temaer eller verktøy hvor de inviteres til og melder seg på etter behov. Eksempler på kurs:

    • Innføring i økonomiområdet for nye ledere

    • Styringsportalen: Budsjett, regnskap, nøkkeltall m.m.

    • Juridisk rammeverk for ledelse i UH-sektoren

    • Forebygging og håndtering av konflikter og trakassering

    • Den vanskelige samtalen

    • Tilbakemeldingskultur og medarbeidersamtalen som verktøy

     

    Ledere er også ansvarlige for onboardingen av sine nyansatte medarbeidere, og har ansvar for å utarbeide en opplæringsplan sammen med den nyansatte. Les mer om onboarding.

  • Ny som leder ved OsloMet

    I lederutviklingstilbudet vektlegges det å gi støtte til nye ledere gjennom et eget introduksjonsprogram og en intern mentorordning.

    Programmet "Ny som leder ved OsloMet"

    Programmet "Ny som leder ved OsloMet" er utviklet for å gi ledere, enten de er nye i lederrollen eller ny som leder ved OsloMet. 

    • et ledernettverk på tvers i organisasjonen 
    • økt organisasjonsforståelse og rolleforståelse   
    • lederkompetanser og kapasiteter i tråd med organisasjonens og rollens behov og egne styrker og utviklingsområder. 

    Formålet er å bidra til at nye ledere støttes og trygges i sine nye roller, slik at de (raskere) kan: 

    • ivareta sitt ansvar 
    • respondere på krav, behov og forventninger som stilles dem 
    • utnytte og skape muligheter 
    • bidra til samhandling og felles forståelse. 

    Målgruppen er både førstegangsledere og erfarne ledere som er nye ved OsloMet. I tillegg til linjeledere, kan også team-/gruppeledere delta. 

    For å delta må man kunne være med på aktivitetene i programmet. Deltakelsen må avklares med egen leder for å sikre at det avsettes tid og følges opp. 

    Programmet har en varighet på omtrent et halvt år og har et kjerneprogram for alle deltakere. 

    Programmet går over i en mentoring for nye ledere-del. 

    Arbeidsspråk i programmet er norsk. 

    Mentoring for nye ledere 

    Deltakerne i programmet “Ny som leder ved OsloMet” går videre inn i rollen som adepter i programmet “Mentoring for nye ledere”, og får tildelt en mentor. Programmet inneholder kompetansebygging og treningsarenaer for hhv. adepter og mentorer, og fellessamlinger for hvor både adepter og mentorer møtes.

    Det er minimum tre individuelle samtaler mellom mentor og adept i tillegg til fellessamlingene. 

  • Ledelse av utdanning og FoU

    OsloMet har lederutviklingsprogrammer rettet mot ledelse av kjernevirksomheten.

  • Omstilling og endringsledelse

    Ledelse og kapasitetsbygging i omstilling

    OsloMet har strategiske målsettinger og ambisjoner, samtidig som det stilles krav til effektiv drift. Det innebærer endringer og krav til omstilling. Formålet med programmet er å styrke omstillingskompetanse og utviklingsfokus hos ledere og andre nøkkelpersoner, og bidra til OsloMets samlede endringskapasitet. 

    Organisering og innhold

    Kurset går i perioden januar – april. Det består av et kjerneprogram og to fordypningsmoduler, med et totalt omfang på åtte dager. Deltakerne kan delta på kun kjerneprogrammet, eller kurset i sin helhet. 

    Innholdet er praksisorientert og gir et tilfang av tilnærminger og erfaringsdeling for å nå mål og håndtere utfordringer. Mellom samlingene får deltakerne hjemmeoppgaver for å praktisere læringen på egne endrings-case, og møtes til gruppecoaching i faste læringsgrupper. 

    Samlingene i kjerneprogrammet:

    • Situasjonsforståelse og arbeidsmetodikk: Drivere for endring i samfunnet; Fremtids-scenarier; Tjenesteutvikling
    • Kulturbygging i endringsprosesser og samhandling i tverrfaglige team: Relasjonell koordinering; Psykologisk trygghet; Meningsdannelse 
    • Lede i teknologiske mulighetsrom og utfordringer: Trender, muligheter og etikk i digitalisering; Kommunikasjon for positiv påvirkning

    Fordypningsmoduler:

    • Personlig kapasitetsbygging og relasjonell samhandling: The Leadership Circle 360; Immunity to Change; Styrkebasert ledelse
    • Personalledelse i omstilling: Lov- og avtaleverk; Arbeidsgivers styringsrett; Medbestemmelse og medvirkning; Kommunikasjon i endringsprosesser

    OsloMets tidligere tilbud, «Ledelse i endring og omstilling», «(Digital) Transformasjon og ledelse», samt ledelse under Covid-19-pandemien, er fra 2024 erstattet av dette nye tilbudet.

  • God start på nye ledergrupper

    Effektive ledergrupper gir verdi til både organisasjonen og gruppas medlemmer. For å få en god start på en helt eller delvis ny ledergruppe, kan gruppa få følgende bistand: 

    • Internkonsulent som bidrar med å fasilitere utviklingsarbeidet
      • I møter: Oppstartsmøte med ledergruppas leder, samt deltakelse på et ordinært ledergruppemøte underveis. 
      • På dags-/halvdagsseminarer: Tidlig i etableringen av ledergruppa, underveis og som en oppfølging. I seminarene arbeides det med tema som er sentrale for ledergruppers effektivitet, eksempelvis gruppas formål, struktur og gjennomføring av ledermøtene, eller hva som er riktige saker å behandle i gruppa.
    • E-læring for effektive ledergrupper 

    Parallelt med prosessbistanden gjennomføres en e-læring i «Effektive ledergrupper» (Henning Bang og Thomas Nesset Midelfart) for å forsterke utviklingsarbeidet. E-læringen har fem korte moduler som omhandler ledergruppens formål, ledermøter, forskjellighet i gruppen, gruppepsykologisk trygghet og lærende ledergrupper.

Kontakt

Kontakt