Status for P52-prosjektet

Foto av fasaden til Pilestredet 52.

Status for P52-prosjektet

Campusprogrammet har presentert nye løsninger for fagmiljøene som flytter ut av Pilestredet 52.

I februar besluttet rektor at Institutt for estetiske fag skal flytte til Pilestredet 52 (P52), som følge av at leieavtalen i Pilestredet 33 utløper sommeren 2024.

Prosjektet innebærer at P52 bygges om for å tilrettelegge for at Institutt for estetiske fag flytter inn, og for sambruk og synergier med Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. I tillegg medfører det et rokadeprosjekt der flere fagmiljøer som nå holder til i P52 må få nye lokaler.

Prosjektlederne i campusprogrammet har jobbet tett med de ulike fagmiljøene som berøres av flytteprosjektene. Forslagene til løsninger og gjennomføring har vært til behandling i IDF-møter, og er justert det siste halvåret som følge av endrede forutsetninger.

– Vi har hatt et intensivt arbeid med mange involverte. Det er naturlig nok flere hensyn å ivareta i et så stort prosjekt, og jeg vil takke alle medvirkende for et konstruktivt samarbeid så langt, sier direktør for campusprogrammet, Solveig Dahl Grue.

Nye løsninger for rokadeprosjektet

De nye forutsetningene campusprogrammet har tatt hensyn til i planleggingen av rokadeprosjektet, handler om økt behov for undervisningslokaler og at SimulaMet trenger mer plass enn antatt for å drive eksternfinansiert forskning.

Utfra disse forutsetningene, er følgende nye løsninger foreslått:

• Falbes gate 5 bygges ikke om og beholder sine undervisningsrom, men har likevel plass til å ta imot masterprogrammet i entreprenørskap.
  • Leieavtalen for Pilestredet 35 (P35) går ut ved utgangen av 2026, noe som innebærer en konkurranseutsetting som må starte i 2024. Derfor er det ikke hensiktsmessig å starte ombygginger for å samle fagmiljøet på kunstig intelligens i P35 som planlagt.
  • AI-miljøet og Gründergarasjen plasseres inntil videre inn i de tilgjengelige lokalene i Stensberggata 29, og får dermed store nok arealer. Denne løsningen skal videreforhandles i lokalt IDF på Fakultet for teknologi, kunst og design.
  • SimulaMet er foreslått innplassert i Holbergs terrasse.

Campusdirektør og direktør for eiendomsavdelingen har nå fått i oppdrag å utrede de anbefalte løsningene. Disse vil behandles i universitetets ledermøte og med de tillitsvalgte før lokaliseringen av AI-miljøet og Gründergarasjen besluttes.