Status for KVU-arbeidet

Logoen til OsloMet

Status for KVU-arbeidet

Statsbygg er i rute med konseptvalgutredningen (KVU) for ny campus på Lillestrøm, og har gjennomført en grovsiling av konsepter.

I januar i år startet Statsbygg i samarbeid med OsloMet arbeidet med konseptvalgutredningen (KVU) for nytt campus på Lillestrøm, basert på krav om tilleggsutredninger fra Kunnskapsdepartementet.

Arbeidet er i rute, og det foreligger nå en mulighetsstudie med grovsiling av konsepter. Status for KVU-arbeidet og hovedkonseptene ble presentert for universitetsstyret 20. september. Det samme underlaget var i forkant drøftet i referansegruppen som er opprettet særskilt for denne KVU'en, medbestemmelsesapparatet ved OsloMet og Universitetets ledermøte.

Det er utformet tre effektmål for nytt campus på Lillestrøm, som beskriver hvilke virkninger som ønskes oppnådd for OsloMet:

• Campus Lillestrøm skal tilby et attraktivt studie- og arbeidsmiljø for studenter og ansatte som fremmer tilhørighet og mangfold
  • Campus Lillestrøm skal åpne for tett knytning til nærings- og samfunnsliv for å fremme forskning, innovasjon og arbeidslivsrelevante utdanninger
  • Campus Lillestrøm skal ha en effektiv og bærekraftig bygningsmessig infrastruktur som kan tilpasses fremtidens lærings- og arbeidsformer

Faglig lokalisering/fagsammensetning fastsettes ikke i denne konseptfasen.

Ni konsepter har blitt til fire

KVU’en har nå vært gjennom en mulighetsstudie hvor man har vurdert totalt ni testkonsepter med utgangspunkt i et spenn på 15-25 % av den samlede virksomheten, og et spenn i faglig innhold.

Etter en grovsiling foreligger det nå fire gjenstående hovedkonsepter. Disse skiller seg fra hverandre når det gjelder arealbehov og arealbruksprofil, det vil si potensialet for ulik faglig sammensetning.

De fire hovedkonseptene legger også ulike føringer for omfanget av arealbehov og ombygginger i campus Pilestredet, som følge av de rokeringer som gjøres mellom de to campusene.

Fremdrift

De fire gjenstående hovedkonseptene, i tillegg til nullalternativet som er dagens campus på Kjeller, skal nå gjennom en alternativanalyse hvor de skal vurderes opp mot hverandre ut fra nytte- og kostnadsvirkninger.

Konseptvalgutredningen vil resultere i en anbefaling av konseptvalg for ny campus på Lillestrøm, med føringer for neste fase.

Den endelige KVU-rapporten vil foreligge i desember 2023. I henhold til statens prosjektmodell skal konseptvalgutredningen etterfølges av en ekstern kvalitetssikring, da investeringen antas å overstige en milliard kroner.

Leveransene i arbeidet gjennom høsten, inkludert utkastet til endelig KVU-rapport, skal forelegges referansegruppen, medbestemmelsesapparatet, universitetets ledermøte og styret ved OsloMet.

Konseptvalgutredningen skal etter planen behandles i det første styremøtet i 2024. Etter at universitetsstyret har behandlet den endelige rapporten, sendes rapporten med styrets anbefaling til Kunnskapsdepartementet.