Konseptvalgutredning i gang

Logoen til OsloMet

Konseptvalgutredning i gang

Statsbygg er i gang med konseptvalgutredning for campus Lillestrøm. OsloMet er tett på arbeidet, som skal være ferdig i desember.

OsloMet inngikk 20. januar en avtale med Statsbygg om utredningsarbeid for campus Lillestrøm. Bakgrunnen for avtalen er at Kunnskapsdepartementet, etter universitetsstyrets vedtak om å etablere en ny Romerike-campus på Lillestrøm, ba om tilleggsutredninger til konseptvalgutredningen som ble gjort i 2021.

Kravene til tilleggsutredningen er knyttet til fire områder:

• den skal vurdere alternativer med minst 20 prosent av samlet virksomhet på campus Lillestrøm
  • den skal vurdere konsepter med ulikt omfang og utforming av campus Lillestrøm
  • den bør legge til grunn utredning for en periode på 40 år
  • tre ulike gjennomføringsmodeller med konsekvenser skal utredes; statlig prosjekt – brukerfinansiert, leie i markedet (for hele eller deler av lokalbehovet), og offentlig-privat samarbeid (OPS)

Konseptvalgutredningen (KVU) skal utarbeides etter statlige instrukser og regelverk, og skal blant annet inneholde behovsanalyse for etablering i nye lokaler i Lillestrøm, der også strategiske mål med etableringen skal formuleres.

Det skal også gjøres en mulighetsstudie med grovsiling av alternativer/konsepter. Det er ikke krav om at KVU’en skal inneholde beslutninger om faglig innhold, men det skal legges fram alternativer som inneholder ulike sammensetninger av romtyper, som undervisningsrom, spesialrom, arbeidsplasser og sosiale flater. I denne fasen vil det gjøres søk i markedet etter ulike leieobjekter og tomtealternativer.

Etter sommeren vil arbeidet handle mest om kostnadsestimering og samfunnsøkonomisk analyse.

Tett på arbeidet

Selv om Statsbygg leder arbeidet, er OsloMet oppdragsgiver og vil ha en aktiv rolle i prosessen.

Eier av campusprogrammet ved OsloMet er Vigdis By Kampenes, direktør for organisasjon og infrastruktur.

Ny direktør for campusprogrammet, Solveig Dahl Grue, startet i jobben 25. januar, og skal lede arbeidet med utredningen fra universitetets side.

I tillegg vil eiendomsavdelingen ved OsloMet delta i møtevirksomhet og produksjon opp mot Statsbygg. Resten av organisasjonen vil bli involvert ved behov.

– Vi har hatt en fin oppstart i arbeidet med Statsbygg, og ser frem til å involvere flere fra OsloMet med i arbeidet fremover, sier Solveig Dahl Grue.

Campusprogrammet svarer til universitetets ledermøte (ULM), og Kunnskapsdepartementet skal informeres jevnlig gjennom arbeidet.

Veien videre

Statsbygg startet arbeidet i januar. Viktige milepæler og leveranser i i arbeidet underveis vil fortløpende legges fram for de tillitsvalgte ved OsloMet, universitetets ledermøte og universitetsstyret.

Arbeidet skal etter planen være ferdig i desember, med Statsbyggs anbefaling av konsept.

Etter at konseptvalgutredningen er levert i slutten av 2023, skal den i tråd med statens regelverk etterfølges av en ekstern kvalitetssikring.