Planlegger for bærekraftig arealbruk

Fasadebilde av inngangen til OsloMet-campus Pilestredet.

Planlegger for bærekraftig arealbruk

Campusprogrammet har oppdatert bestillingen til enhetene. Innspillene skal utarbeides med utgangspunkt i en nødvendig arealreduksjon ved OsloMet fremover.

Rektor ba i november 2020 fakulteter, sentre og Studentparlamentet om innspill til arbeidet i campusprogrammet ved OsloMet. I denne ble det kommunisert en forventning om arealreduksjon for å etablere bærekraftige fremtidsrettede campusløsninger, og for å redusere kostnader.

Etter ønske fra organisasjonen om å fastsette en standard arealnorm per ansatt, er nå bestillingen om innspill til arbeidet med en helhetlig disponeringsplan av kontorer og arealer, justert.

Det skal nå legges til grunn en total reduksjon av eiendomsarealene ved OsloMet på 10-25 % de kommende årene.

Les den oppdaterte bestillingen til enhetene.

– Det er flere grunner til at vi planlegger en reduksjon av arealene våre. Vi har allerede en del uutnyttet plass i byggene våre, spesielt kontorarealer. Nå har mange erfart at behovet for arealer har blitt mindre det siste året, og det er tydelig at vi kommer til å jobbe på en annen måte etter pandemien, sier rektor Curt Rice.

– I tillegg har vi klare forventninger fra myndighetene om en bærekraftig arealeffektivisering, og vi er samtidig i en situasjon der leieprisene vil øke uten at vi får kompensasjon for dette i våre tilskudd. Alt i alt er en reduksjon av våre arealer helt nødvendig, sier Rice.

Løsninger for fremtiden

Det store spennet i anslaget på 10-25 % gis slik at mulighetene til å skape gode alternative skisser til fremtidig arealdisponering ikke begrenses på et tidlig stadium i arbeidet. Det er ikke tatt noen beslutning om arealreduksjon ennå.

Det er også ønsket at fakulteter, sentre, studenter og ansatte bevisst tar stilling til fremtidens arbeidsformer og innvirkningen disse har for bruk av arealer. Innspillene fra enhetene bør derfor ta utgangspunkt i behovene studenter og ansatte har ut fra oppgavene som skal løses, og heves over diskusjon om verdien av cellekontor versus åpent kontorlandskap.

Målet med campusprogrammet er å utvikle moderne universitetscampuser, og en klar sammenheng mellom eiendomsporteføljen og kvaliteten på utdanning og forskning.

Oppdatert programdirektiv

Programdirektivet for campusprogrammet er også oppdatert med noen justeringer.

Les oppdatert programdirektiv.

Det er lagt inn endringer i tidslinje og andre mindre justeringer som følge av inngått forlik mellom Hemfosa AS og staten ved Kunnskapsdepartementet.

Som følge av diskusjoner i universitetsstyret om bruk av begrepet “tilstedeværelse” på Romerike, er nå ordlyden i direktivet endret til “campus” på Romerike.

Det er også lagt inn presiseringer av styringsgruppens og referansegruppens rolle, og av programorganiseringen, som følge av utviklingen i arbeidet.