Oppfølging av ny tjeneste for identitets- og tilgangsstyring

Nyhetportlet

Bilde av bygg på campus i Pilestredet.

Oppfølging av ny tjeneste for identitets- og tilgangsstyring

Denne våren har OsloMet innført sektorløsningen for helhetlig identitets- og tilgangsstyring (IAM) for studenter og ansatte. Et tverrfaglig team vil gjøre nødvendige utbedringer og følge opp driften videre.

Tjenesten leveres av Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør. OsloMet er først ute blant universitetene i Norge med å innføre en skyløsning av IAM.

Tjenesten gir bedre informasjonssikkerhet ved å sikre at riktige tilganger blir gitt til riktig tid. Løsningen sørger for automatisert tildeling av tilgangsrettigheter til systemer etter hvilken rolle du har, og bruker-ID-en din vil følge deg uavhengig av hvilket universitet du jobber eller studerer ved. Ansatte som både er ansatt og student ved OsloMet har fått en brukerkonto istedenfor to.

Videre utvikling av tjenesten

I det tverrfaglige teamet som er etablert for oppfølging av IAM, vil det også være brukerrepresentanter, slik at deres perspektiv ivaretas i utbedringer og ved framtidige endringer. Den videre utviklingen av løsningen, utbedringer og prioritering av oppgaver forankres i ledelsen gjennom universitetets ledermøte jevnlig fremover.

Arbeidet med IAM gjøres i samarbeid med Sikt. Det jobbes også videre med retningslinjer og policyer knyttet til IAM.

En sak som har opptatt mange ansatte er at visningsnavn i OsloMets systemer nå er det samme navnet som du er registrert med i Folkeregisteret. I tillegg til at e-postadressen til nyansatte består av siffer og tall. Det jobbes med å se på løsninger for å kunne begrense antall navn som vises og e-postadresse også med navn.

Vigdis By Kampenes, direktør for organisasjon og infrastruktur, forteller at det er gjort et omfattende og viktig arbeid ved innføringen av tjenesten.

- Alle fakultet og sentre, samt prosjektet har meldt inn sine erfaringer, og dette tas med i utbedringer og videreutvikling av tjenesten. Vi har lært mye av prosessen og det blir nyttig i arbeidet med tjenesteutvikling fremover, sier By Kampenes.

Behov for hjelp

Kontakt IT-servicedesk dersom du får behov for hjelp med tilganger, passord, aktivering av konto eller har andre spørsmål i forbindelse med IAM. Avdeling IT vil som vanlig ha ekstra beredskap i forbindelse med studiestart.

Mer informasjon

På temasiden til IAM finner du informasjon om bestilling av gjestekonto, informasjon for deg som er både ansatt og student, stipendiat, ph.d.-kandidat eller emeriti og ofte stilte spørsmål og svar.

Les mer om: Sikt og identitets- og tilgangsstyring (IAM) (sikt.no)