Helseministeren besøkte OsloMet

Foto av helseminister Jan Christian Vestre som hilser på en paramedic-student, med flere studenter i rekke som venter utenfor inngangen til Pilestredet 32.

– Her står framtida i helsevesenet på rad og rekke, sa helseminister Jan Christian Vestre da han hilste på OsloMet-studentene. Foto: Marit Christiansen, OsloMet.

Helseministeren besøkte OsloMet

Torsdag 22. august besøkte helseminister Jan Christian Vestre studenter ved OsloMets helseutdanninger. – Dere vil kunne velge og vrake blant jobber når dere er ferdig utdannet, sa ministeren.

Rektor Christen Krogh, dekan ved Fakultet for helsevitenskap, Marit Kirkevold og leder av Studentparlamentet Amalie Fadler Opdal, ønsket helseminister Jan Christian Vestre velkommen til OsloMet, og tok ham med for å treffe studenter ved noen av universitetets helseutdanninger.

Helseministeren besøkte nye sykepleiestudenter i universitetets simulerings- og ferdighetsenhet, der studentene var i gang med praktiske øvelser.

Rektor Christen Krogh poengterte at ved sykepleieutdanningen går akademisk kunnskap og praktisk trening hånd i hånd, og trakk frem viktigheten av at flere menn velger helseutdanningene.

Sykepleiestudent Ranndell Reyes Castillo fortalte hvordan de mannlige sykepleiestudentene jobber med å bygge godt miljø seg imellom for å hindre frafall.

– Dere er viktige rollemodeller, sa Vestre, og understreket at han jobber for å øke søkningen til helseutdanninger, og for å sørge for at sykepleiere skal trives bedre i jobben.

Helse og teknologi

Helseministeren fikk også demonstrert hvordan ergoterapistudenter lærer å bruke VR og spillteknologi som ferdighetstrening innenfor pasientrehabilitering, i samarbeid med Sunnaas sykehus.

Studentene poengterte overfor helseministeren at bruk av teknologi i utdanningen gir dem viktig kunnskap og ruster dem for praksis.

– Vi har nok sittet mye på hver vår tue i Norge, og må nå jobbe mer sammen på tvers av sektorer slik at vi finner gode løsninger for helsetjenestene fremover, sa helseministeren, som fikk prøve VR-teknologien.

Ønsker mer simulering

Dekan ved Fakultet for helsevitenskap, Marit Kirkevold, trakk frem viktigheten av nok simulering i helseutdanningene.

– EU-direktivet bestemmer at det skal være 50 prosent praksis i sykepleieutdanningen, og det gjør at studentene får for lite simuleringstrening på campus. Det medfører igjen at studentene ikke er godt nok forberedt når de kommer ut i praksis, og praksisen blir dermed mindre effektiv, forklarte Kirkevold.

Sykepleiestudentene bekreftet at de også ønsker nok simulering og øving før de blir sendt ut i praksis, slik at de ikke blir stående som observatører i stedet for å være aktive selv.

– Vi er kjent med problemstillingen. Det tar litt tid i det europeiske byråkratiet, men vi skal være på, lovet helseministeren.

Stort behov for helsearbeidere

Vestre avsluttet besøket med å snakke litt med studentene om hva som motiverer dem, og hvilke forventninger de har til arbeidslivet i helsetjenestene.

Han ønsket studentene lykke til videre, og poengterte at Norge vil ha stort behov for flere helsearbeidere i framtiden.

– Dere vil kunne velge og vrake blant jobber når dere er ferdig utdannet. Velferdsstatens yrker er de viktigste, så dere kommer ikke til å angre på valget deres, sa Vestre.