20 millioner til å ruste opp universitetsbiblioteket

Direktør for universitetsbibliotekene ved OsloMet, Hege Undem Store.

20 millioner til å ruste opp universitetsbiblioteket

OsloMet får beholde de tidligere tildelte ti millionene fra Kunnskapsdepartementet til oppgradering av universitetsbibliotekene. Universitetet bevilger også ti millioner til samme formål.

Prosjektet med å samlokalisere OsloMet sine tre biblioteker i Pilestredet 52 ble sommeren 2022 stoppet da det ble klart at kostnadene ville bli langt høyere enn forutsatt. OsloMet søkte da om å få videreført de ti millioner kronene Kunnskapsdepartementet tildelte prosjektet i 2021, til oppgradering og modernisering av dagens bibliotekfasiliteter.

Kunnskapsdepartementet har nå innvilget søknaden. I tillegg legger OsloMet ti millioner kroner fra universitetets eget budsjett inn i prosjektet med å ruste opp bibliotekene.

Modernisering av lokalene

Direktør for Universitetsbiblioteket, Hege Undem Store, er veldig glad for at de nå får midler til å sette i gang arbeidet med oppgradering.

– Vi er veldig glade for tildelingene, og at universitetet nå kan prioritere studentene i arbeidet med campusutvikling. Det er studentenes bibliotek!, sier Undem Store.

– Biblioteket er en viktig arena for både læring og sosialisering, og betyr dermed mye for studiemiljøet. Det er stedet hvor de ved siden av å få ro til å studere og plass til å samarbeide, kan komme for å henge og slappe av uten å måtte presentere noe, og hvor det alltid er noen voksne hjemme, sier hun.

Før samlokaliseringsprosjektet stoppet ble det gjort et grundig arbeid i samarbeid med studentene om å utvikle et konsept for nye bibliotekfasiliteter. Dette konseptet vil nå realiseres i de tre eksisterende bibliotekene i Pilestredet.

Blant annet skal det bli:

• bedre og mer varierte studentarbeidsplasser fordelt mellom grupperom, gruppearbeidsplasser og enkeltplasser
  • flere sosiale soner og møteplasser
  • bedre flyt og logistikk i lokalene (lettere å finne fram)
  • mer innbydende lokaler med varmere og mer moderne materialer
  • oppdaterte teknologiske løsninger

Rektor glad for å støtte

OsloMet-rektor Christen Krogh er glad for å kunne støtte biblioteket.

– Det er flott at Kunnskapsdepartementet ser det samme som oss, nemlig at det er en god og nødvendig investering å tilpasse bibliotektjenestene våre til fremtidens behov og forventninger fra studenter og ansatte, sier Christen Krogh.

– Universitetsbibliotekene er svært viktige forsknings- og læringsarenaer, og vi ønsker å gjøre dem til aktive og inspirerende arbeids- og møtesteder, der vi også kan drive kunnskapsdeling og kulturformidling, sier rektor.

Oppgraderingen av bibliotekfasilitetene skal være godt i gang i løpet av 2023.