Bibliotekene i Pilestredet samlokaliseres ikke

Bibliotekene i Pilestredet samlokaliseres ikke

Rektor Christen Krogh har besluttet at det ikke blir samlokalisering av dagens tre biblioteker i Pilestredet 52.

Prosjektet ble tidligere i vår utsatt på grunn av betydelig høyere kostnader enn det som var planlagt.

Det er gjort veldig godt arbeid i prosjektet siden den tid. Imidlertid er vurderingen at gevinstene ikke står i forhold til investeringene ved en samlokalisering. Vi mangler en samlet oversikt over fordeling av aktivitet på campusene våre. Og et samlet bibliotek vil isolert sett heller ikke gi flere arbeidsplasser til studentene - det ville komme som konsekvens av fortetting andre steder. Etter en helhetsvurdering har vi derfor kommet fram til at det ikke vil være riktig å gjennomføre et samlokaliseringsprosjekt for biblioteket, sier Krogh.

Rektors beslutning innebærer at det fortsatt vil være tre biblioteker i Pilestredet i P32, P35 og P48, samt et bibliotek på Kjeller/Lillestrøm.

Rektor takker alle de som har arbeidet med prosjektet.

– Jeg har forståelse for at dette kan gi skuffelse i fagmiljøet. Samtidig må vi ta hensyn til økonomien for OsloMet samlet, og alle aktivitetene vi skal gjennomføre i årene som kommer. Vi har tre gode biblioteker i Pilestredet i dag og vil fortsatt gi et godt bibliotektilbud til studenter og ansatte, sier rektor.