En brukerhistorie er en kort og enkel beskrivelse av hva en sluttbruker ønsker å oppnå ved å bruke en tjeneste. Funksjonaliteten beskrives i brukerens perspektiv og lar tjenesteteamet finne en teknisk løsning.
En brukerhistorie er oftest formulert etter en fast form. Som [brukerprofil] ønsker jeg å kunne [funksjon] for å [ønsket resultat].
Her er et par eksempler:
- Som [Student] ønsker jeg å kunne [finne alternativer for utveksling] for å [sende søknad om utveksling].
- Som [Leder] ønsker jeg å [bli varslet på e-post når jeg har en ventende godkjenningsforespørsel] slik at jeg kan [avvise/godkjenne bestilling fra ansatte i min seksjon]
Brukerhistorier skal hjelpe teamet med å dokumentere sin forståelse av hvilke behov tjenesten må dekke. Brukerhistorier utvikles best gjennom diskusjon med brukerne og andre interessenter og kan være basert på brukerundersøkelser, intervjuer, eller gjennom faglig kompetanse og forståelse i teamet.
I utvikling av løsning som skal dekke behovet er det også vanlig å bryte ned brukerhistoriene til konkrete utviklingsoppgaver (i den tekniske løsningen) slik at utviklingen av løsning gjøres svarer ut til den overordnede brukerhistorien.