Tjenesteutvikling i praksis

Tjenesteutvikling i praksis

Lurer du på hvordan du skal bruke tjenesteutvikling i din jobb? Her finner du metoder og verktøy som kan hjelpe deg med å sette i gang. Bli kjent med tjenestedesign, test ut og bruk metodikken i arbeidshverdagen din, og ikke minst få tips til nyttige lenker og sider hvor du kan gå for å få mer innsikt. Bla deg frem og tilbake mellom prosesstegene som du ønsker.

Smidige arbeidsformer

Smidige arbeidsformer

  1. SCRUM - et rammeverk for smidig arbeidsform

    Arbeidsformen Scrum egner seg godt for tverrfaglige team som jobber med utviklings- og forbedringsarbeid (3 til 10 medlemmer). Gjerne der det er snakk om store og komplekse løsninger, med mange ukjente variabler, der det er en grad av risiko og behov for å håndtere endringer underveis.

    • Scrum bruker “sprinter” for å strukturere arbeidet, noe som kan hjelpe teamet med å holde seg på spor og levere tjenesten/produktet innenfor tidsrammen. Det vil si at arbeidet deles opp i små trinn innenfor en bestemt tidsperiode (sprint), og teamet evaluerer arbeidet som er gjort i hver sprint for å gjøre det bedre neste gang.
    • Scrum legger til rette for fortløpende tilbakemeldinger fra brukerne i utviklingsarbeidet, noe som er avgjørende for å sikre at tjenesten møter brukernes behov og forventninger.
    • Scrum fremmer transparens og kommunikasjon innad i teamet, noe som kan bidra til å identifisere og løse problemer tidlig i prosessen.

    Les gjerne mer om Scrum på Scrum.org

  2. Hvordan strukturere arbeidet i et tverrfaglig team ved bruk av Scrum?

    • Del opp aktivitetene i utviklingsarbeidet i små delmål som skal fullføres innen gitte tidsperioder (sprinter). En sprint bør være på to uker. Den totale utviklingstiden kan gå over flere sprinter. Hvor mange avhenger av kompleksitet og omfang på det som skal utvikles/forbedres.
    • Sprinten starter ved at en har et møte der hele teamet deltar i å definere arbeidet som skal utføres i løpet av den kommende perioden. Teamleder sikrer at deltakerne er forberedt på å diskutere og planlegge de viktigste oppgavene. Teamet kan også invitere andre personer til å delta i planleggingen for å gi råd. Sprint-planleggingen for en 2-ukers sprint tar vanligvis ca. 2 timer.
    • Fremdriften i arbeidet vurderes i korte, daglige møter (Stand-ups) med teamet
    • Sprinten avsluttes med en gjennomgang av hva som er utviklet (Sprint Review) sammen med relevante interessenter (feks tjenesteeiere og brukere av tjenesten) og et evalueringsmøte i teamet gjennomfører (Sprint Retrospective).
  3. Hva er Stand-up møter?

    Er en type korte møter som vanligvis ikke varer mer enn 15 minutter. Disse møtene er en integrert del av Scrum- metodikken, og har som formål å forbedre kommunikasjonen i teamet.

    Møtet holdes ofte daglig:

    • for å gi teamleder og teamet raske oppdateringer om fremdriften i arbeidet
    • for å synliggjøre hindringer som gjør at teamet har vanskeligheter med å holde planlagt fremdrift.

    Noen tips for å holde disse møtene produktive:

    • Stå opp: Stående gjennom et møte holder deg mer fokusert og årvåken. Å sitte gjennom møtet kan få deg til å føle deg avslappet og dermed føre til at du øker møtetiden.
    • Hold det kort: Jo kortere møtet jo mer fokusert blir det.
    • Finn en fast tid og sted: Velg en tid og et sted som fungerer for alle deltakerne, og hold deg til det.
    • Hold det enkelt: Hold fokus på de viktigste oppdateringene, og unngå å gå inn på detaljer som kan diskuteres senere.
  4. Evalueringsmøter

    Evalueringsmøter etter hver sprint (Sprint Review)

    Er et arbeidsmøte som ofte gjennomføres på slutten av sprinten, sammen med tjenesteeier/ interessenter hvor teamet presenterer fullførte oppgaver som er gjort i sprinten for å få tilbakemeldinger på det som er gjort.

    Evalueringsmøte (Retrospective)

    Evalueringsmøte gjennomføres etter hver sprint eller med jevne mellomrom med hele teamet. Hensikten med møtene er å fokusere på samarbeidet internt i teamet ved å gi hverandre tilbakemeldinger slik at man øker tryggheten og styrker samholdet i teamet.

    I møtet går man gjennom:

    • Hva som har gått bra
    • Hva som kan forbedres
    • Hvordan teamet vil forplikte seg til å forbedre seg basert på tilbakemeldingene i neste sprint.
  5. Hva er backlog?

    I smidig tjenesteutvikling er en “backlog” en liste av enkeltoppgaver som må gjennomføres for å sluttføre utviklingen av en tjeneste. Disse oppgavene er ofte prioritert i rekkefølge av verdien hver enkel oppgave gir tjenesten. Ved planleggingsmøter blir teamet enige om å jobbe med noen av de høyest prioriterte oppgavene i backloggen.

    Typiske oppgaver i en backlogg inkluderer for eksempel brukerhistorier, endringer i eksisterende funksjonalitet og feilrettinger.

Kontakt

Kontakt