Informasjon til komitéleder ved LUI - Ansatt

Informasjon til komitéleder ved LUI

Informasjon til komitéleder ved LUI

Her er en oversikt over de mest nødvendige/praktiske oppgavene komitéleder forventes å gjøre ved bedømmelse av doktorgradsavhandlinger ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.

Som komitéleder er du et fullverdig medlem av komiteen, men har et ekstra ansvar for å organisere komiteens arbeid, samordne komiteens innstilling og avklare arbeidsdelingen mellom komitemedlemmene på disputasen. Husk at du som komileder også har ansvar for å informere eksterne komitémedlemmer om rollen som opponent ved norske doktordisputaser, om sedvaner og tradisjoner knyttet til disputasen og evt. doktormiddagen. Som komiteleder er du også bindeleddet mellom komiteen og fakultetet. 

Kommunikasjon mellom komiteen og kandidat/veiledere skal gå igjennom ph.d.-administrasjonen (e-post).

Komitéleder bør gjøre seg kjent med ph.d.-forskriften (lovdata.no), retningslinjer for vurdering av graden philosophiae doctor ved OsloMet samt utfyllende retningslinjer for ph.d.-programmet ved LUI.

  1. Når komiteen får tilsendt avhandlingen tar du kontakt med de to øvrige medlemmene av bedømmelseskomiteen på e-post og avtaler et digitalt møte innen kort tid. Sammen skal dere diskutere følgende og komme frem til en tidsplan:
  • Tentativ dato for prøveforelesning og disputas. Ved LUI holdes disputaser normalt på fredager. En oversikt over ledige fredager får du tilsendt av ph.d.-administrasjonen. Det kan ikke være dag før helligdag eller på inneklemte fridager. 
  • Dato for når tema for prøveforelesning sendes fakultetet (senest 3 uker før disputas).
  • Disputas og prøveforelesning skal avholdes på avhandlingsspråket, med mindre bedømmelseskomiteen foreslår et annet språk. Dette skal godkjennes av ph.d.-kandidaten. 
  • Arbeidsfordeling for det videre arbeidet med å bedømme avhandlingen. Bedømmelseskomiteen skal levere innstilling/rapport i ett dokument. Alle medlemmene må ikke skrive alle deler, bruk de to andre medlemmenes faglige styrker. 

2.    Når datoene og eventuelt språk er bestemt, sendes det per e-post til ph.d.-administrasjonen (e-post)

  • Innstilling: xx.xx.xx
  • Innsending av tittel for prøveforelesning: xx.xx.xx
  • Disputas: xx.xx.xx
  • Dersom aktuelt: språk

3.    Ph.d.-administrasjonen vil sørge for å booke de nødvendige lokalene for disputasen og lunsj for komiteen.
4.    Det anbefales at man som komitéleder inviterer til en middag med de øvrige komitemedlemmene kvelden før slik at de får snakket sammen om hvordan de skal legge opp disputasen etc. Ph.d.-programmet bekoster dette. Utgiftene til denne middagen skal ikke overstige statens satser (for 2023: 688 kr per person i lokaler utenfor OsloMet). 
5.    På disputasdagen er det forventet at man møter opp i god tid. Teknisk ansvarlig kontakter både kandidat og bedømmelseskomité for teknisk gjennomgang før disputasdagen. Dersom opponentene har filer til presentasjon sendes dette til teknisk ansvarlig, som klargjør pc ved auditoriet. 

Kontakt ph.d.-administrasjonen (e-post) dersom du har spørsmål.