Forventningsavklaringssamtale for veileder og ph.d.-kandidater på HV - Ansatt

Forventningsavklaringssamtale: et verktøy for veiledere og ph.d.-kandidater på HV

Forventningsavklaringssamtale: et verktøy for veiledere og ph.d.-kandidater på HV

Tidlig forventningsavklaring mellom veileder og ph.d.-kandidat er nøkkelen til effektivt samarbeid i et ph.d.-prosjekt.

Formålet med forventningssamtalen er å

  • klargjøre forventningene til både veileder og kandidat
  • kartlegge og balansere behovene til veileder og kandidat

Vi anbefaler å gjennomføre en innledende forventningssamtale mellom veileder og ph.d.-kandidat, gjerne i løpet av de første par ukene av et doktorgradsprosjekt. Det bør settes av god tid til samtalen (1–1,5 time). Vi anbefaler at man evaluerer veiledningen jevnlig, for eksempel en gang i året. Veileder og kandidat bør notere ned hva de blir enige om, slik at dette kan tas frem ved behov.

Før dere gjennomfører første samtale, bør veileder og kandidat sette seg inn i:

Vi anbefaler at både veileder og kandidat leser gjennom denne malen i forkant av møtet og tenker gjennom hvilke punkter som er viktige for dere å snakke om. Malen er ment som et forslag og utgangspunkt for samtale, men trenger ikke følges fra a til å. Malen har to deler. Vi anbefaler at man særlig fokuserer på del 1 i det første møtet.

Spørsmålene i del 2 tar opp temaer som kan være lettere å diskutere når dere har etablert en relasjon og kandidaten har kommet litt lengre i løpet. Det er også viktig å huske at dette er individuelt. Hvis det er temaer i del 2 dere ønsker å diskutere på første møtet, er det ingenting i veien for det. Temaene fra del 1 (særlig om veiledning) kan også være aktuelle å ta opp igjen også i senere møter da behovene og formen på veiledningen kan endre seg gjennom ph.d.-løpet.

  • Forventningssamtale del 1

    Veiledning

    • Snakk om roller, plikter og arbeidsoppgaver i veiledningsforholdet.
    • Diskuter hyppighet og andre tidsaspekter ved veiledningen (møtehyppighet, nødvendig tid til forberedelser før møter, forventet responstid på skriftlige utkast og praktiske spørsmål og problemstillinger, hvem definerer tidsfrister etc.). Aktuelle spørsmål kan for eksempel være:
      • Ønsker dere å sette opp veiledningssamtaler med faste intervaller?
      • Er det kandidat som ber om neste veiledningstime ved behov?
      • Avtaler dere nytt møte ved slutten av en samtale?
      • Hvor lang tid i forkant ønsker veileder å ha til å forberede seg?
    • Diskuter foretrukket kommunikasjonsmåte og måten tilbakemeldinger er gitt på. Aktuelle spørsmål her kan for eksempel være:
      • Gi ros på det som er bra mer enn det som er dårlig – eller omvendt?
      • Rette språk / korrektur?
      • Hvordan skal dere snakke om og følge opp framdriften i prosjektet?
      • Hvordan gi tilbakemeldinger på tekst? Som muntlige kommentarer, skriftlige tilbakemeldinger, skriftlige tilbakemeldinger levert i forkant av veiledningssamtale slik at samtalen blir en utdyping av det kandidaten har behov for?
      • Diskuter ansvarsfordeling innad i veiledergruppa og medveiledernes rolle. 
    • I hvilken grad skal veiledningen dreie seg om temaer knyttet til work-life-balanse og mental helse generelt. 

    Akademisk og sosial inkludering

    • Diskuter deltakelse og inkludering i forskningsgruppen, dens aktiviteter og møter.
    • Diskuter deltakelse i instituttets/institusjonens felles vitenskapelige aktiviteter (seminarer/workshoper etc.).
    • Diskuter deltakelse i sosiale og andre uformelle aktiviteter i forskningsgruppen/på instituttet/institusjonen. 

    Forskningsetiske problemstillinger

    • Diskuter hvem sitt ansvar det er å identifisere / ta opp etiske problemstillinger knyttet til forskningen.
    • Diskuter medforfatterskap.

    Diverse

    • Forventinger rundt fysisk tilstedeværelse for både kandidat og veileder.
    • Eventuelt: forventninger knyttet til hvem som er drivkraften i forskningsprosjektet og hvem som løser praktiske spørsmål og utfordringer. 
    • Andre temaer som dere mener er viktige.
  • Forventningssamtale del 2

    Hensikt og formål med doktorgraden; fremtidig karriere

    • Diskuter hvordan dere ser på ph.d.-stillingen: som ansettelse, forskning, utdanning eller en kombinasjon alle tre.
    • Diskuter målet med ph.d.-stillingen: å få en grad, å bli kompetent forsker, eventuelle andre mål med ph.d.-utdanningen.
    • Diskuter potensielle karriereplaner etter fullført doktorgrad: Hvilken rolle har veileder i å rådgi kandidat om videre karriere? Hvor kan kandidaten eventuelt henvende seg for å få råd?

    Internasjonalisering

    • Diskuter muligheter for utenlandsopphold og deltakelse på konferanser og hvordan de potensielt kan bidra til prosjektet.
    • Diskuter timingen og varigheten av mulige utenlandsopphold.

    Avhandling

    • Snakk om de formelle kravene ved institusjonen og trendene innen deres fagfelt (monografi eller samling av artikler; antall og type artikler; medforfatterskap, publiseringsstatus for artiklene).
    • Diskuter hvem som står ansvarlig for avhandlingens kvalitet.