Utvikler nye digitale tjenester 

Nyhetportlet

Foto av en laptop og en smarttelefon som ligger på et bord.

Utvikler nye digitale tjenester 

I 2025 skal OsloMet utvikle flere nye digitale tjenester til nytte for studenter og ansatte. Les mer om de prioriterte prosjektene.

Prioriteringsrådet for digital tjenesteutvikling har gitt sine råd til ledelsen ved OsloMet, som har vedtatt hvilke utviklingsprosjekter universitetet skal jobbe med i 2025.

16 nye digitale tjenester

OsloMet skal jobbe med utvikling av 16 nye digitale tjenester i 2025. Blant disse finner vi en felles løsning for forskningskonferanser som skal hjelpe forskere og administrasjon med enklere håndtering av påmelding, betaling og innsamling av papers til konferanser med mer. Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier piloterer en løsning i 2025, mens en løsning for hele universitetet vil kunne være tilgjengelig i 2026.

OsloMet skal i 2025 også starte forarbeidet til innføring av nytt felles publiseringssystem for universitetets interne og eksterne nettsteder. I dag er det to ulike løsninger for de to nettstedene. Nettsidene vil se like ut for brukerne, men vil forenkle arbeidet med å drive nettstedene og publisere innhold.

– Vi er glade for at vi nå får samlet hovednettstedene våre på ett publiseringssystem, noe som vil bidra til mer effektiv jobbing og bedre brukeropplevelser, sier kommunikasjonsdirektør Ingvild Straume.

– Dette vil også sikre stabil drift i framtiden og bedre oppfyllelse av lovkrav som universell utforming. Planen er å overføre de ulike nettstedene til nytt system i løpet av de neste to årene, sier Straume.

For studenter vil særlig prosjektet med strømming av programvare kunne forenkle hverdagen. Tjenesten skal gi studenter og ansatte tilgang til viktige applikasjoner via strømming, uten behov for lokal installasjon. For eksempel vil studenter kunne bruke avanserte verktøy for design, statistikk og dataanalyse direkte fra sine egne bærbare datamaskiner eller nettbrett.

Les mer om hvilke tjenester OsloMet utvikler og innfører i 2025 og 2026

Prioriterer det som er viktigst for brukerne

Prioriteringsrådet ved OsloMet arbeider med å vurdere hvilke digitale tjenester som skal utvikles og i hvilken rekkefølge. Rådet består av representanter fra fakultet og senter, fra Studentparlamentet og fra tjenestemannsorganisasjonene. I rådet deltar også avdelingsdirektørene i fellesadministrasjon, som eiere for tjenestene som utvikles. Representantene fra fellesadministrasjonen er rådgivende, men det er brukerrepresentantene som står for prioriteringene.

Rådet møter ca. fem ganger i året, og oppdaterer prioriteringer og planer basert på nye behov, kostnader, tilgjengelig arbeidskraft, og vurderer hvor mange endringer organisasjonen bør håndtere samtidig.