Leder arbeidsgruppe for kapittel i rammeplan

Nyhetportlet

En kvinne sitter på en benk utendørs på studiested Pilestredet og smiler mot kamera.

Instituttleder ved Institutt for barnehagelærerutdanning, Kristin Danielsen Wolf. Foto: Nina Krogh, OsloMet.

Leder arbeidsgruppe for kapittel i rammeplan

Kristin Danielsen Wolf leder arbeidsgruppa for underkapittel om barnehagelærerutdanning i ny rammeplan for lærerutdanning.

Kunnskapsdepartementet har nedsatt åtte arbeidsgrupper som skal utforme innholdet i underkapitlene for den nye felles rammeplanen for lærerutdanning.  

Arbeidet med underkapittelet om barnehagelærerutdanning skal ledes av instituttleder ved OsloMets barnehagelærerutdanning, Kristin Danielsen Wolf.  

– Jeg føler meg glad, litt spent og veldig beæret over å bli inkludert i dette arbeidet, og til å lede oppdraget med underkapittel for barnehagelærerutdanningen, sier Wolf. 

– Jeg ser frem til å møte og bli kjent med arbeidsgruppen som er nedsatt. Vi representerer mange ulike ståsted og perspektiver på og i barnehagelærerutdanningen, det tror jeg vil være en stor styrke. Jeg ser frem til det viktige arbeidet vi skal gjøre.  

Flere deltakere fra OsloMet 

OsloMet er også representert i flere av de andre arbeidsgruppene for rammeplanarbeidet:  

  • Emilia Andersson-Bakken, førsteamanuensis ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU), deltar i arbeidsgruppa for grunnskole trinn 5-7.
  • Hege Anita Danielsen, studieleder ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning (YLU), deltar i arbeidsgruppa for videregående skole, fag- og yrkesopplæring.  
  • Anette Lund Follestad, universitetslektor ved YLU, deltar i arbeidsgruppa for forberedende og videregående opplæring for voksne.  
  • Liv Klakegg Dahlin, instituttleder ved Institutt for estetiske fag, deltar i arbeidsgruppa for praktiske og estetiske fag.  

Faglig råd for lærerutdanning 2025 (FRLU) har fått i oppdrag fra regjeringen å utarbeide forslag til struktur for og innhold i hoveddelen av felles rammeplan. I den forbindelse har FRLU blitt utvidet med flere personer, blant andre Kirsti Jegstad, professor ved GFU ved OsloMet. Halvor Spetalen, dosent ved YLU, er allerede medlem av FRLU. 

Skal gi institusjonene større handlingsrom 

Regjeringen besluttet i mars 2025 å sette i gang en prosess med overgang fra elleve til to rammeplaner for lærerutdanning. Arbeidet skal resultere i én rammeplan for lærerutdanning og én for samisk lærerutdanning. 

Hensikten med to felles rammeplaner for lærerutdanning er å gi institusjonene større handlingsrom og åpne for større mangfold i og mellom de ulike lærerutdanningene.   

Ekspertgruppa om styring av lærerutdanning som i 2024 foreslo én felles rammeplan, ble ledet av OsloMets Sølvi Mausethagen, og hadde sekretariat fra Senter for profesjonsforskning. 

Les mer