Digital tjenesteutvikling 

Nyhetportlet

Direktør for organisasjon og infrastruktur ved OsloMet, Vigdis By Kampenes

Digital tjenesteutvikling 

OsloMet har utviklet et nytt rammeverk for utvikling av universitetets digitale tjenester. Et prioriteringsråd skal vurdere utviklingsbehovene.

Siden høsten 2023 har OsloMet jobbet med å lage et rammeverk for arbeidet med å styrke og utvikle de digitale tjenestene ved universitetet. Det er også etablert et prioriteringsråd, som skal sikre at de viktigste behovene prioriteres.

– Vi ønsker at studenter og ansatte ved OsloMet skal ha gode og effektive digitale tjenester som er lette å bruke. I tillegg er det viktig at digitale verktøy og prosesser i virksomheten sees i sammenheng, slik at tjenestene treffer behovene godt, sier direktør for organisasjon og infrastruktur, Vigdis By Kampenes.

– Derfor setter vi utviklingsarbeidet inn i et nytt system, der vi jobber smidig i tverrfaglige team, med sterk brukerinvolvering og brukerstyring, sier By Kampenes, som er ansvarlig for det nye rammeverket og leder prioriteringsrådet.  

Les mer på nettsidene for tjenesteutvikling.

Prioriteringsrådet

Prioriteringsrådets oppgave er å vurdere innmeldte behov for digitale tjenester innenfor OsloMets ramme for økonomi og tilgjengelige ressurser, og sette opp en plan for prioriterte prosjekter.

Rådet er bredt sammensatt av fakultetsdirektørene, administrativ leder av Senter for velferds- og arbeidslivsforskning, studentrepresentanter og hovedtillitsvalgte, i tillegg til enkelte direktører i fellesadministrasjonen. Rådet ledes av direktør for organisasjon og infrastruktur.

Prioriteringer i 2024

Prioriteringsrådet besluttet i mars hvilke tjenester som skal ha særlig oppmerksomhet resten av 2024. Disse er nedfelt i en prioriteringsplan.

Blant de prioriterte arbeidene er:

  • få på plass et eget HR-kjernesystem (sektorløsning)
  • forbedre løsningen for identitets- og tilgangsstyring (IAM)
  • innføring av Dataverse, et system for arkivering og tilgjengeliggjøring av forskningsdata i henhold til FAIR-prinsippene
  • erstatte dagens stoffkartotek (samling av sikkerhetsdatablader for farlige kjemikalier som brukes i virksomheten) med ny digital løsning
  • kartlegge behov og mulige løsninger for strømming av programvare for studenter
  • finne én felles publiseringsløsning for nettsidene våre
  • finne ny bestillingsportal for kjøp av varer og tjenester
  • testing av nye felles KI-tjenester for OsloMet

Som følge av forsinkelse i sektorarbeidet med utvikling av nytt system for saksbehandling og informasjonsforvaltning, UH Sak, har prioriteringsrådet valgt å pause arbeidet med UH-sak på OsloMet i 2024, og benytte ressursene på prioriterte tjenester.