KI-chat - Ansatt

KI-chat

KI-chat

OsloMet tilbyr chat gpt-verktøyene Microsoft Copilot og SIKT KI-chat til studenter og ansatte. Verktøyene gir deg tilgang på kunstig intelligens (KI) som er designet for å hjelpe deg med å finne informasjon, svare på spørsmål og bistå deg i studier og undervisning.

Du kan logge inn og bruke Microsoft Copilot og SIKT KI-chat med din OsloMet-brukerkonto.

  • Viktig om Copilot og Sikt KI-chat

    Forskjeller mellom Sikt KI-chat og Microsoft Copilot

    • Copilot oppgir normalt flere og bedre data for kilder 

    • Copilot genererer bilder  

    • Sikt KI-chat har større kapasitet til å besvare lengre tekster 

    • Sikt KI-chat kan oppleves noe tregere enn Copilot (Sikt jobber med saken) 

    • Løsningene er satt opp med forskjellige begrensninger og oppdateres ulikt - de kan dermed generere ulike svar 

    Sikkerhet og personvern

    SIKT KI-chat og Microsoft Copilot kan benyttes til å behandle data og persondata opp til og med gult (internt) lagringsnivå. Finn ut mer om klassifisering av data og sett deg inn i OsloMets lagringsguide.

    Microsoft Copilot

    Når du logger på med OsloMet-epost brukes ikke dine data til å trene modellen og dataene dine er sikret. OsloMets logo vil da være synlig øverst til venstre og du vil få opp et merke som viser at du er “Beskyttet” øverst til høyre. Dette ser slik ut: 

    graphics showing white text on green background, saying you are "Beskyttet" / "Protected" 

  • Hva kan jeg bruke KI-chat til?

    Det finnes ingen fasit på hvordan du bruker verktøy innen kunstig intelligens, men husk å være kildekritisk

    Eksempler på bruk

    • som en sparringspartner for å få nye ideer

    • få tilbakemelding på noe du har skrevet eller tenkt

    • som en assistent når du skal kode eller gjøre utregninger

    • forbedre og korrigere språket i oppgaver du skriver

    • som en studiekamerat eller kollega som forenkler kompleks teori

    • få oppsummert essensen i en lang tekst

    • som en oversetter mellom språk

    Ressurser

  • Hjelp og veiledning

    Brukerstøtte?

    OsloMet tilbyr ikke utvidet brukerstøtte for verken Copilot eller Sikt KI-chat. Vennligst benytt relevante ressurssider hos SIKT og Microsoft.

    Importere og eksportere samtaler

    Du kan selv importere og eksportere samtaler. Valgene for import og eksport er er tilgjengelige venstremenyen. Velg Avansert visning under "Innstillinger" dersom du ikke ser valgene for import og eksport.

    Hvilken GPT-modell er tilgjengelig?

    Både Sikt KI-chat og Copilot benytter chat GPT 4.0 turbo.

    Du kan kontrollere hvilken modell du benytter i Sikt KI-chat ved å velge "Settings" -> "View mode - Use Advanced view" -> "Save". Du vil nå kunne velge gpt-modell. Nyeste versjon er - gpt-4-turbo-128k.

    Problemer med innlogging til SIKT KI-chat?

    Kontakt IT-servicedesk

  • Kildekritikk

    GPT som KI-modell er trent til å være nøytral og objektiv, men algoritmene som ligger til grunn baserer sine svar på data løsningen er trent på. Den kan også til en viss grad gjengi korte tekster som er skrevet av andre uten at det kommer tydelig frem. Tekster fra løsningen kan dermed inneholde beskyttede immaterielle rettigheter. Det er derfor nødvendig å være sterkt kildekritisk.

    Ressurser

  • Brukervilkår

    Brukervilkår

    SIKTs brukervilkår for tjenesten gjelder for brukere fra OsloMet. For behandling og lagring av data gjelder likevel OsloMets retningslinjer for lagring og OsloMets retningslinjer for klassifisering. Tjenesten kan benyttes opp til og med gule (interne) data. 

    Les SIKT sin personvernerklæring for KI-chat.

    OsloMet har også signert en databehandleravtale og tjenesteavtale med SIKT. Innsyn i disse gis på forespørsel.

  • Personvernerklæring

    Personvernerklæring for Sikt KI-chat

    Sikt KI-chat bruker en språkmodell som er bygd på GPT (Generative Pre-trained Transformer), er en form for kunstig intelligens (AI) som er utviklet av OpenAI og levert av Azure. Modellen er like smart og bruker samme språkmodell som ChatGPT.

    Sikt KI-chat sitt hovedformål er å generere tekst basert på de instruksjonene den mottar Modellen har lest og lært fra en stor mengde tekst, slik at den kan forstå mønstre i språket. For eksempel hvordan ord brukes sammen, hva som er grammatisk korrekt, og hvilken informasjon som er relevant.

    Sikt KI-chat er utviklet av Sikt (Kunnskapsektorens tjenesteleverandør), som lar deg bruke OpenAIs GPT-modeller på en måte som er innenfor kravene OsloMet setter til personvern. Alle studenter og ansatte ved OsloMet kan logge inn med FEIDE og fritt bruke tjenesten.

    OsloMet er behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysninger som beskrives i denne personvernerklæringen og den gjelder personopplysningsbehandlingen tilknyttet bruk av Sikt KI-chat ved OsloMet.

    Innhold

    1. Hva er en personvernerklæring?
    2. Formålene med og rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
    3. Hvilke personopplysninger blir behandlet om deg?
    4. Hvor lenge lagrer vi personopplysningene dine?
    5. Hvem deles personopplysningene dine med?
    6. Sikkerheten rundt personopplysningene dine
    7. Overføringer til tredjeland
    8. Dine rettigheter
    9. Kontakt

    1. Hva er en personvernerklæring?

    En personvernerklæring beskriver hvilke personopplysninger som behandles, hvordan de behandles, hvem som er ansvarlig for behandlingen, hvilke rettigheter du har og hvem du kan kontakte om personopplysningene dine. Denne personvernerklæringen beskriver hvordan OsloMet håndterer personopplysningene dine når du bruker Sikt KI-chat og utgjør et supplement til OsloMet sine generelle personvernerklæringer.

    2. Formålene med og rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger

    2.1. Formål

    Formålene med å behandle dine personopplysninger i tjenesten Sikt KI-chat er:

    • Tilby, administrere, vedlikeholde og/eller analysere tjenesten.
    • Kontakt med og administrasjon av bruker.
    • Tjenestekvalitet, oppetid og feilsøking.
    • Hindre misbruk av tjenesten.
    • Sikker identifikasjon.
    • Forhindre svindel, kriminell aktivitet eller misbruk av tjenestene våre, og for å sikre sikkerheten til våre IT-systemer, arkitektur og nettverk, gjennom loggføring av brukerinnhold i tjenesten.
    • Overholde juridiske forpliktelser og for å beskytte våre brukere sine rettigheter, personvern og sikkerhet.

    2.2. Rettslig grunnlag

    Det rettslige grunnlaget for behandlingen av formålene oppført nedenfor i bokstav a), b) og c) er GDPR art. 6 nr. 1 f) «Berettiget interesse». Det er gjennomført en interesseavveining for å vurdere forholdet mellom den enkeltes personvern og virksomhetens berettigete interesse. I hovedtrekk er det svært lav sannsynlighet for at behandlingen vil medføre negative konsekvenser for enkeltpersoner, grunnet personopplysningenes alminnelige art og at storparten av opplysningene allerede er offentlig tilgjengelig. Samtidig er det vurdert at OsloMet kan lide et omdømmetap på virksomhetsnivå i det offentlige, dersom behandlingen ikke utføres og OsloMet dermed ikke klarer å opprettholde forventningsoppnåelsen virksomheten har hos sine brukere.

    1. For formål knyttet til tjenestekvalitet, oppetid og feilsøking er dette basert på OsloMet sin berettigede interesse i forbedring, feilretting og deteksjon av kritiske forhold i tjenesten ved å føre nødvendig logging av data ved bruk.
    2. For formål knyttet til behandling av brukerinnhold (herunder "input" og "output"), er dette basert på OsloMet sin berettigede interesse i å utvikle tjenesten som blir levert av ekstern tredjepart (SIKT). Store språkmodeller slik som Sikt KI-chat har mange sider ved seg som gir betydelige fordeler og hjelper folk med å lage innhold, forbedre service, utvikle programvare, tilpasse utdanning, støtte vitenskapelig forskning mm. Disse fordelene kan ikke realiseres uten en stor mengde informasjon for å lære modellene. OsloMet sin behandling av "output" er basert på treningsinformasjonen, som ikke er ment å påvirke enkeltpersoner negativt. Videre er kildene til denne treningsinformasjonen allerede offentlig tilgjengelig.
    3. For formålet med behandling av «cookies», er dette basert på OsloMet sin berettigede interesse i å forbedre brukeropplevelsen for brukeren. Behandlingen av opplysningene er begrenset til det som er nødvendig for å bedre bruksopplevelsen i applikasjonen, i form av å lagre innloggings-sesjon, husker brukers språkvalg, og for å holde rede på brukersesjonen.

    3. Hvilke personopplysninger blir behandlet om deg?

    Tjenesten behandler kun opplysninger om deg for formålene og behandlingsgrunnlagene som angitt under pkt. 2 i denne personvernerklæringen.

    3.1 Opplysninger som kan behandles for formålene

    • Kontoinformasjon
      OsloMet må behandle informasjon knyttet til kontoen din for å kunne levere tjenesten, herunder navn og brukernavn.
    • Brukerinnhold
      Når du bruker Tjenesten, kan vi samle inn personopplysninger som er inkludert i spørringer og ledetekst ("Input"), filopplastinger eller tilbakemeldinger som du gir til tjenesten, samt fullføringer og svar fra tjenesten ("Output").
    • Personvernerklæring
      SIKT KI-Chat OsloMet 11.01.2024 Side 4 av 5
    • Loggdata
      Om blant annet innlogginger, spørringstidspunkt, tidsforbruk, IP-adresse, enhetsinformasjon, inkludert navnet på enheten, operativsystemet og nettleseren du bruker.
    • Cookies
      For å lagre innloggings-sesjon, for lagring av språkvalg og for å ta brukeren tilbake til riktig side hvis de blir bedt om å logge inn for å få tilgang til noe. OsloMet mottar innloggingsdetaljer fra Sikt ved innlogging med FEIDE. Øvrige personopplysninger innhentes fra deg og via bruk av tjenesten.

    4. Hvor lenge lagrer vi personopplysningene dine?

    Opplysningene oppbevares så lenge de er nødvendige for å oppfylle formålene som er listet opp under pkt. 2. Personopplysninger tilknyttet innlogging i SIKT KI-chat lagres så lenge brukeren har et aktivt tilknytningsforhold til OsloMet og opplysninger som oppgis av brukeren direkte gjennom input og output (fritekstfelt) slettes etter en måned.

    5. Hvem deles personopplysningene dine med?

    Personopplysningene dine deles med Sikt (Kunnskapsektorens tjenesteleverandør) som er OsloMet sin databehandler, gjennom sin rolle som leverandør og driftsansvarlig for Sikt KI-chat.

    Videre vil personopplysninger som er inkludert i spørringer og ledetekst ("Input"), i fullføringer og svar ("output") og filopplastinger bli delt med Sikt sin underleverandør for Azure OpenAI Service, Microsoft Ireland Operations Limited ("Microsoft"), med behandlingssted i EU/EØS (Sverige ved avtalens signeringstidspunkt). Personopplysningene som deles med Microsoft er å anse som avidentifiserte da de ikke har mulighet til å direkte knytte din kontoinformasjon til spørringer og ledetekst ("Input") som du, som bruker, skriver inn i tjenestens fritekstfelt. En slik identifikasjon kan kun utføres av Sikt og OsloMet.

    Amazon Web Services EMEA SARL (AWS Europe) er den andre underleverandøren til Sikt, men som utgangspunkt vil de ikke ha tilgang til noen av dine personopplysninger da tjenesten kun driftes i Platon AWS.

    6. Sikkerheten rundt personopplysningene dine

    OsloMet gjennomfører regelmessig risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) av datasystemene vi benytter, for å sikre personopplysningene dine. Informasjonssikkerhet er høyt prioritert i tjenesten og OsloMet gjennomfører regelmessig ROS og sikkerhetsvurdering av innebygd personvern i Sikt KI-chat. Det samme utføres av Sikt som er tjenestens leverandør og databehandler for OsloMet. Sikkerhet er alltid en prioritert og pågående prosess.

    7. Overføringer til tredjeland

    Sikt har to underleverandører, Microsoft Ireland Operations Limited og Amazon Web Services EMEA SARL (AWS Europe), hvorav begge selskapene er amerikanskeide. Begge selskapene har europeiske datalagringssentre og er underlagt europeisk personvernlovgivning, dvs. at ingen av dine personopplysninger i utgangspunktet vil behandles utenfor EU/EØS. Derimot kan amerikansk lovgivning potensielt medføre at personopplysninger overføres til USA. I en slik situasjon vil tredjelandsoverføringen være lovlig da begge underleverandørene er på EU sin liste over godkjente amerikanske virksomheter å overføre personopplysninger til, og dermed har sitt grunnlag i GDPR art. 45.

    8. Dine rettigheter

    Du har krav på å få informasjon om hvordan OsloMet behandler personopplysningene dine. Denne informasjonsplikten oppfylles gjennom denne personvernerklæringen.

    Du har også følgende rettigheter:

    • Rett til innsyn.
    • Rett til retting.
    • Rett til begrensing av behandling.
    • Rett til sletting.
    • Rett til å klage over behandlingen.

    Du får mer utfyllende informasjon på vår nettside om dine rettigheter.

    9. Kontakt

    Her får du mer informasjon om hvem som er behandlingsansansvarlig og hvem du kan kontakte.