Force majeure i kontrakter og bestillinger

Nyhetportlet

Force majeure i kontrakter og bestillinger

(Foto: Mostphotos.com)

Force majeure i kontrakter og bestillinger

Les om hva force majeure-klausuler i innkjøpskontrakter innebærer, og hvordan du som bestiller forholder deg til utfordringer med inngåtte kontrakter under korona-utbruddet.

Hva er force majeure?

Et av grunnprinsippene i norsk kontraktsrett er at avtaler skal holdes.

Force majeure er en betegnelse på ulike ekstraordinære og upåregnelige omstendigheter utenfor partenes kontroll som hindrer kontraktsoppfyllelse. Typiske eksempler på dette er naturkatastrofer, epidemier, krig og eksport- og importforbud.

Inntrer en begivenhet som må karakteriseres som force majeure, er hovedvirkningen at den rammede parts kontraktsforpliktelser suspenderes, helt eller delvis, så lenge force majeure-hendelsen vedvarer.

Avtaleregulert force majeure

Om det foreligger en force majeure-begivenhet som kan påberopes, vil virkningene dette får avhenge av en tolkning av avtalen mellom partene.

En force majeure-bestemmelse inneholder ofte en opplisting av hvilke forhold som skal anses som en force majeure-begivenhet, eller eksempler på slike. Dersom utbrudd av epidemier er eksplisitt angitt, vil det følge direkte av avtalen at corona-utbruddet er en force majeure-begivenhet.

Dersom partenes avtale inneholder en force majeure-klausul som ikke inkluderer utbrudd av epidemier eller liknende som en force majeure-utløsende omstendighet, vil det bero på en nærmere vurdering av blant annet avtaletype.

Hovedvirkningen av at det foreligger en force majeure-begivenhet, er altså fritak fra å oppfylle kontraktsforpliktelsene inntil hendelsen opphører.

Oppfølging av kontrakter ved OsloMet

Bestillere ved OsloMet må sjekke om den konkrete kontrakten inneholder klausul om force majeure, og påberope seg anvendelsen av denne klausulen. Dersom kontrakten ikke inneholder en slik klausul, og dere ikke blir enige med leverandøren, ta kontakt med avtaleforvalteren.

Oversikt over avtaleforvaltere ved OsloMet: https://ansatt.oslomet.no/avtalekatalog

Dersom avtaleforvalteren heller ikke kommer til enighet med leverandøren, send en henvendelse til Seksjon for innkjøp som vil følge opp med leverandøren.

Se for øvrig OsloMet sine retningslinjer for oppfølging av kontrakt inngått etter anskaffelsesregelverket.

E-post: innkjop@oslomet.no

Bestillinger

Nå som OsloMet sine bygninger er stengt, er det ingen til å ta imot varer. Det bør derfor ikke gjøres bestillinger nå, som ingen kan ta imot på riktig måte.

Hver enkelt bestiller må følge opp de bestillingene de allerede har gjort, og hva som gjøres må vurderes ut fra den enkelte bestillingssituasjon.

Bestillinger som allerede er gjort, kan enten:

  • avbestilles (om det er innenfor eller utenfor avbestillingsfristen avgjør om det ev. blir noen gebyrer - her må avtaleforvalterne bidra med støtte/oppklaring)
  • omadresseres / leveres på hjemmekontor (hvis mulig)
  • utsette levering (i første omgang til etter påske)