Utreder alternative arealer på Romerike

Utreder alternative arealer på Romerike

Kunnskapsdepartementet har bedt OsloMet om å søke i markedet etter alternative arealer på Romerike.

Statsbygg bistår OsloMet i campusprosjektet på Lillestrøm, og i arbeidet inngår leiekontrakten for universitetets nåværende lokaler på Kjeller.

Leiekontrakten utløper ved utgangen av 2024, med en opsjon på å kunne forlenge leieforholdet i to perioder på fem år av gangen. Fristen for å forlenge leieforholdet med denne opsjonen er 31. desember 2023.

OsloMet ba før jul i 2022 Kunnskapsdepartementet om fullmakt til å forhandle om forlenget kontrakt, for å kunne oppjustere virksomheten på Kjeller frem til nye lokaler er klare i Lillestrøm. Alternativet med flytting til andre midlertidige lokaler vil være omfattende og ressurskrevende.

Kunnskapsdepartementet har nå vurdert saken, og ber etter anbefaling fra Statsbygg OsloMet om å utrede sitt samlede arealbehov på Romerike, og gjennomføre et søk i markedet på Romerike, i tråd med offentlige instrukser for bygge- og leiesaker. På denne måten får man vurdert den eksisterende leiekontrakten opp mot utviklingen i leiemarkedet, og gjort utleier oppmerksom på at tilbudet må være konkurransedyktig dersom leieforholdet skal videreføres.

Arbeidet fortsetter

Avklaringen gjør at OsloMet nå kan komme raskt videre i arbeidet.

– Vi forholder oss nå til Kunnskapsdepartementets føringer om at arealbehovet skal konkurranseutsettes, og det må innhentes flere tilbud for å sikre det gunstigste leiealternativet for staten, sier Mariann Hole, eiendomsdirektør ved OsloMet.

– Nå går vi i gang med å utrede arealbehovene våre, og samarbeider med Statsbygg om det kommende søket i markedet. Vi er hele tiden opptatt av å ivareta studentene og de ansatte på Kjeller på best mulig måte, sier Hole.

8. mai inviterer rektor til allmøte med de ansatte på Kjeller

OsloMet skal melde tilbake til Kunnskapsdepartementet om resultatet av utredningen i løpet av høstsemesteret.