To Erasmus+ Teacher Academies-søknader innvilget

Bilde av bygg på campus i Pilestredet.

To Erasmus+ Teacher Academies-søknader innvilget

Dette er de første Teacher Academies-prosjektene OsloMet deltar i som partner.

- Teacher Academies er et tiltak under nåværende Erasmus+ periode. Det har kun vært én utlysning tidligere. Utlysningen skal bidra til å bygge europeiske plattformer eller sentre for å løfte læreryrket som profesjon. Dette gjennom ulike prosjekt der lærerutdanningene i et livslangt perspektiv står sentralt, sier Lise Bakke Brøndbo, institusjonskoordinator for Erasmus + ved OsloMet.

Digitalisering, grønt Europa, inkludering og styrking av demokratiske verdier er av prioriteringene innenfor utlysningen.

I den første utlysningen fikk 11 av 56 søknader midler. Denne gangen har 16 søknader fått midler.

To fagmiljøer ved OsloMet

- Med deltakelse i disse to prosjektene er OsloMet godt med på å bidra til målet om norsk deltakelse i fem Teacher Academies i henhold til Strategi for Norges deltakelse i Erasmus+ og Det europeiske utdanningsområde (regjeringen.no), forteller Bakke Brøndbo.

- Gratulerer med innvilgede søknader!

Kort om de to prosjektene som er tre-årige:

TEFF - Academy - Teacher Education for a Future in Flux

Senter for profesjonsstudier (SPS) og Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) ved OsloMet deltar som partner. Kontaktperson er Wilfried Admiraal, SPS.

Hovedfokus på å gjøre lærere i stand til å takle det å undervise i en verden i stadig endring. Konsortiet består av ti europeiske universitet der Universität zu Köln er koordinator. Universitetsskoler, tilbydere av videreutdanning og myndigheter er også med. I tillegg til Tyskland og Norge, er Italia, Belgia, Sverige, Finland, Frankrike, Nederland og Spania representert.

SciLMi – Meta-Scientific Literacies in the (Mis-)Information Age

Senter for profesjonsstudier (SPS) ved OsloMet er med som partner. Kontaktperson er Wilfried Admiraal, SPS.

Hovedfokus er på å gjøre lærere i stand til å møte utfordringene demokratiet står ovenfor. Konsortiet består av universitet der Universität Innsbruck er koordinator. NTNU er også med fra Norge. Utdanningsmyndigheter, bibliotek, vitenskapssentre, organisasjoner, lærerforbund med flere er med enten som fullverdige eller som assosierte partnere. I tillegg til Østerrike og Norge, er Tyskland, Kypros, Ungarn, Estland, Finland, Spania og Tsjekkia med blant de fullverdige partnerne.

Les mer om Teacher Academy (education.ec.europa.eu)