Studieavgift for internasjonale studenter

Grå fasade med OsloMet-logo

Studieavgift for internasjonale studenter

Fra høsten 2023 må nye studenter fra land utenfor EØS og Sveits betale for å ta utdanning i Norge. Nå er satsene for OsloMets engelskspråklige mastere fastsatt.

Etter at regjeringen vedtok å innføre studieavgift for internasjonale studenter, har universiteter og høgskoler jobbet med å kartlegge konsekvenser og tilrettelegge for den nye ordningen. For OsloMet påvirker endringen opptaket til sju engelskspråklige masterprogrammer.

Tidligere har rektor besluttet at OsloMet, i likhet med de fleste høyere utdanningsinstitusjonene, skal ta opp internasjonale studenter til disse masterprogrammene studieåret 2023/24.

Dette er de nye satsene

Saken har vært behandlet i Universitetets ledermøte (ULM), og rektor har nå fastsatt den årlige studieavgiften for engelskspråklige masterprogrammer. Beslutningen gjelder i første omgang for studieåret 2023/24 og skal tas opp til ny vurdering høsten 2023.

De nye satsene blir (fakultet i parentes):

• Public Health Nutrition – Master’s in Health Sciences (HV), kr 185 400
  • International Development, Education and Sustainabilities (LUI), kr 185 400
  • International Social Welfare and Health Policy (SAM), kr 185 400
  • Product Design – Design in Complexity (TKD), kr 373 550
  • Civil Engineering (TKD), kr 254 950
  • Applied Computer and Information Technology (TKD), kr 254 950
  • Smart Mobility and Urban Analytics (TKD), kr 254 950

Satsene bygger på Kunnskapsdepartementets finansieringskategorier med et administrativt påslag på kr 10 000 per student. Dette er i tråd med anbefalingene fra to arbeidsgrupper som har utredet saken for universitets- og høgskolesektoren i fellesskap. Inntekter fra studieavgiftene skal fordeles etter OsloMets vanlige budsjettfordelingsmodell.

Søkerne som blir berørt av endringen vil bli informert så snart som mulig.