Stor entusiasme i Lillestrøm

Foto av rektor Christen Krogh, statsråd Sandra Borch, ordfører Jørgen Vik og varaordfører Thor Grosås fra Lillestrøm kommune, utenfor konferanselokalet på Lillestrøm.

OsloMet-rektor Christen Krogh sammen med statsråd Sandra Borch, ordfører Jørgen Vik og varaordfører Thor Grosås fra Lillestrøm kommune.

Stor entusiasme i Lillestrøm

Romerike har stort behov for mer kompetanse var konklusjonen etter arbeidslivskonferansen OsloMet arrangerte i Lillestrøm 25. august. – Jeg er glad for at OsloMet satser her, sa statsråd Sandra Borch.

Representanter fra myndigheter, arbeids- og næringsliv var skjønt enige i behovet for OsloMet sin satsing på Romerike, da de møttes for å diskutere fremtidens arbeidsliv i regionen og behovene for kompetanse. OsloMet arrangerte konferansen i samarbeid med Lillestrøm kommune, NHO og LO.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch åpnet konferansen, og understreket viktigheten av å kvalifisere befolkningen.

– Vi som samfunn må forberede oss på det vi vet kommer, og det vi ikke vet kommer. Det er menneskene, kunnskapen og kompetansen som er nøkkelen til suksess, sa Borch.

Statistikk som ble presentert under konferansen viser at utdanningsnivået på Romerike er lavere enn i landet samlet.

– Romerike er et Norge i miniatyr, det er store forskjeller mellom kommunene. Vi må øke utdanningskapasiteten her. Alle skal ha mulighet til å utvikle seg og bli kvalifisert til arbeidslivet, sa statsråden.

Tydelig statistikk

Etter innlegg med forskerperspektiver på både befolkningsutviklingen og arbeids- og næringslivet i regionen, og innspill fra Ahus og andre bedrifter, gikk deltakerne til pause med bred dokumentasjon på regionens store behov for mer kunnskap og kompetanseheving.

Ordfører i Lillestrøm Jørgen Vik er svært glad for det stadig tettere samarbeidet med OsloMet, og planene for universitetets nye campus i Lillestrøm.

– Jeg er svært begeistret for OsloMet! Vi skal være så gode samarbeidspartnere at det skal lønne seg å være her. Blant annet er vi langt fremme i arbeidet med vår strategi om å bli en god studentby, sa Vik.

Rektor Christen Krogh poengterte at neste skritt er å bli mer konkrete.

– Det er flott at vi er enige om at universitetet OsloMet er en del av svaret på regionens behov, og nå må vi konkretisere arbeidet. For eksempel skal vi etablere et råd for samarbeid med arbeidslivet her på Romerike, sa Krogh.

Krogh understreket videre at neste års statsbudsjett vil reflektere viktigheten av kunnskap og høyere utdanning, og trakk frem hva OsloMet har spilt inn.

– Vi har bedt om 500 studieplasser til vår satsing på Romerike, og dagen i dag har tydeliggjort at disse bør innvilges, sa rektor.

Politisk støtte

I den avsluttende paneldebatten ledet av studentparlamentsleder ved OsloMet, Henriette Bøe, fikk universitetet støtte for sine innspill både av fylkesrådslederkandidat Hoda Imad fra Arbeiderpartiet og fylkesrådslederkandidat Anette Solli fra Høyre.

På spørsmål fra Bøe om hva hun skal gjøre konkret allerede neste uke, svarte Solli:

– Jeg skal umiddelbart ta noen telefoner og kjempe for at OsloMet får de 500 studieplassene!

Les nyhetssak fra Romerikes blad/Mitt Lørenskog (mittloerenskog.no)