Status for campus Romerike

Logoen til OsloMet

Status for campus Romerike

OsloMet har nå dialog med Kunnskapsdepartementet om hvordan utviklingen av ny campus på Lillestrøm skal følges opp videre.

Universitetsstyret vedtok 8. desember 2021 at OsloMet sin nye campus på Romerike skal etableres i Lillestrøm kommune.

– Siden konseptvalgutredningen om ny campus på Romerike utpekte Ahus som det beste alternativet, gjør styrevedtaket at det må gjøres en del avklaringer i det videre arbeidet. Dermed vil arbeidet ta betydelig lenger tid, sier fungerende rektor Nina Waaler.

– Vi har hatt møter med Kunnskapsdepartementet, som ber om at konseptvalgutredningen oversendes, noe som er i tråd med den planlagte fremdriften og med styrevedtaket, sier Waaler.

OsloMet sender konseptvalgutredningen sammen med en redegjørelse av prosessen til Kunnskapsdepartementet (KD), som i sin behandling av saken vil kunne be om mer informasjon. KD vil sannsynligvis inkludere en ekstern kvalitetssikring av utredningen, før de fatter sitt vedtak.

Ivaretar studenter og ansatte på Kjeller

Siden arbeidet med campus Romerike nå vil ta lenger tid, blir det nødvendig med erstatningslokaler når leieavtalen på Kjeller går ut. OsloMet ser på flere muligheter som løsning på denne situasjonen, som å leie lokaler på Romerike eller å bruke arealer i Pilestredet.

– Vi har naturlig nok et stort fokus nå på studenter og ansatte på Kjeller, som nok en gang har havnet i en uforutsigbar situasjon knyttet til fremtidig lokalisering, sier Nina Waaler.

– Styrevedtaket og det nye utredningsarbeidet som nå følger vil utvilsomt medføre forsinkelse i prosjektet. Derfor er vi nå svært opptatt av å ivareta ansatte og studenter, og spesielt de som har arbeids -og studiested på Kjeller. Vi vil være i tett dialog med de berørte og medbestemmelsesapparatet, slik at vi kommer fram til gode løsninger fremover, sier Waaler.