Studiestartguide for ansatte 2024

OsloMet-fadder i gul t-skjorte hilser på nye studenter på campus.

Foto: Benjamin A. Ward/OsloMet

Studiestartguide for ansatte 2024

I august ønsker vi rundt 10 000 nye studenter velkommen til OsloMet. Her er nyttig informasjon enten du underviser eller jobber administrativt.

Nå er vi inne i innspurten til OsloMets offisielle studiestart 13. august. For mange av de nye studentene er studiestart på OsloMet deres aller første møte med høyere utdanning. For andre vil det være en ny start med nye muligheter.

Sjekkliste for deg som underviser

Bruk sjekklista for å se hva du som er underviser bør ha klart før begynnelsen av et nytt semester

Administrative rutiner ved studiestart

Arrangementer i studiestart

Informasjon til studentene

Nye studenter får informasjonen de trenger til studiestart ved å søke opp sitt studium fra forsiden av student.oslomet.no. På disse sidene står det informasjon om oppmøtetid og sted, pensumlister, emner og programplaner, timeplan, program for første studiedag og fadderukene.

Vi har også en samleside for informasjon om studiestart (student.oslomet.no). På denne siden lenkes det til sjekklisten for studiestart og ofte stilte spørsmål ved studiestart.

Introduksjonskurs til nye studenter

De fleste nye studenter på bachelorstudier, årsstudium, PPU og femårig grunnskolelærerutdanning får et digitalt introduksjonskurs i forkant av studiestart (oslomet.instructure.com).

Nytt av i år er at vi også har laget et introduksjonskurs for nye masterstudenter (oslomet.instructure.com).

Vi håper kursene skal gjøre studentene godt forberedt på hva som venter dem. De får lenke til kursene på e-post, men oppfordre gjerne studentene til å ta det.

Fadderordning og faddervakt

Bachelorprogrammene våre, noen årsstudier og master i produktdesign samt master på Handelshøyskolen har fadderopplegg. For mange studenter er dette en viktig del av studiestarten. Fadderne er gode informasjonskilder i studiestarten, så samarbeid med faddere og fadderstyrer er viktig.

Vil du være faddervakt? Ansatte på OsloMet og samarbeidspartnere inviteres til å være faddervakter 16. og 17. august. Her kan du få bidra med vann og noen hyggelige ord til de nye studentene våre. Meld deg som faddervakt (sio.no).

Valg av tillitsvalgte

En tillitsvalgt i hver klasse sikrer både samarbeid om kvaliteten på studiet, og den psykososiale trivselen blant studentene. Sørg for at hver klasse velger tillitsvalgte så snart som mulig i studiestart.

Trenger studenten din noen å snakke med?

Usikker på hvor du skal henvise studentene dine? Studenttorget i Studenthuset P52 har flere tjenester og tilbud for alle studenter.

Spørsmål om studiestart og studentkommunikasjon?

Ta kontakt med Lars Hilland (oslomet.no).