
OsloMet får nytt system for håndtering av henvendelser
OsloMet innfører Pureservice for å håndtere henvendelser fra studenter, ansatte og eksterne.
Systemet erstatter dagens løsninger OTRS og ServiceNow. OTRS brukes for de fleste innkommende henvendelser. ServiceNow brukes for henvendelser til IT-avdelingen og noen andre typer henvendelser.
Innføringen vil skje gradvis over de neste årene. Ansatte som blir berørt vil bli involvert underveis.
Når skjer endringene?
-
Høsten 2025: Pureservice erstatter ServiceNow for IT-tjenester og andre henvendelser
-
2026-2027: Pureservice erstatter OTRS.
- Plan for arbeidet og i hvilken rekkefølge utfasing av OTRS skjer for studieadministrative- og fellestjenester avklares i løpet av høsten 2025. Det vil skje i tett dialog med fakultetene og fellesadministrasjonen, sier IT-direktør Guro Berild.
Organisering av arbeidet
Arbeidet blir organisert som et prosjekt med IT- direktør som prosjekteier, og en styringsgruppe med representanter fra fellesadministrasjonen, fakultet og tillitsvalgte.
Disse vil følge fremdrift i prosjektet, sikre nødvendige avklaringer, forankring i linjen og god brukerinvolvering underveis i prosjektets ulike faser.
Prosjektet vil opprette en nettside hvor det legges ut mer informasjon.
Hvorfor nytt system?
UH-sektorens felles prosjekt UH Sak ble avsluttet i 2024. Derfor må OsloMet finne nye løsninger og innfører Pureservice.
- Jeg er glad for at vi nå er i gang med å få på plass en ny løsning etter at UH Sak ble avsluttet, sier direktør for organisasjon og infrastruktur Vigdis By Kampenes
- Ved å innføre Pureservice får vi erstattet dagens løsninger med et felles system for håndtering av henvendelser. Dette vil gi studenter og ansatte enklere tilgang til OsloMet sine tjenester, og saksbehandlere får bedre oversikt og kan samhandle mer effektivt om sakene, forteller IT- direktør Guro Berild.
Innføringen av Pureservice påvirker ikke bruken av Public 360.
For mer informasjon om beslutningen se sak 13/25 Veien videre etter UH-sak (opengov.360online.com).