OsloMet etablerer ny prorektorstilling

OsloMet etablerer ny prorektorstilling

Styret ved OsloMet vedtok 8. desember å utvide rektoratet med stillingen som prorektor for samfunnsforbedringer og samarbeid.

Universitetsstyret støttet 8. desember forslaget til rektor Christen Krogh om å etablere en tredje prorektorstilling, med ansvar for å koordinere og synliggjøre universitetets bidrag til forbedringer i samfunnet, og styrke eksternt samarbeid.

Fra før har universitetet prorektor for utdanning, og prorektor for forskning og utvikling.

Krogh brukte satsingen på Romerike som et eksempel på et prosjekt med stort behov for en prorektor for samfunnsforbedringer og samarbeid fremover.

– Universitetet OsloMet har et uforløst potensial i å få mer ut av allianser for å drive innovasjonsarbeid. Jeg er glad for at styret også ser behovet for en prorektor som systematisk skal fremme universitetets rolle som bidragsyter til samfunnet, koordinere samarbeid med kommuner, arbeid- og næringsliv om nyskaping, og se på muligheter for å innhente annen finansiering, sier rektor.

– Det er ekstra viktig for universitetet OsloMet å ha et godt grep om disse oppgavene. Vi er velferdssamfunnets universitet, og driver bred utdannings- og forskningsaktivitet som kommer samfunnet til gode.

Les stillingsbeskrivelse for prorektor for samfunnsforbedring og samarbeid, som styret vedtok med noen forslag til justeringer som rektor tar med seg videre.

Spørsmål om organisering og økonomi

Styret var samstemte om viktigheten av en satsing på oppgavene stillingsbeskrivelsen omfatter. Under diskusjonen kom det opp spørsmål om oppgavene kunne ivaretas i organisasjonen uten å opprette en ny lederstilling. Et samlet styre falt imidlertid ned på at det riktige var å legge oppgavene samlet til ny stilling.

Ett av styremedlemmene la frem forslag for at universitetet ikke skulle bruke midler til å etablere denne stillingen i tider med innstramminger i budsjettet. Dette forslaget fikk bare én stemme.

Rektor argumenterte for at det trengs mer kapasitet i universitetets øverste faglige ledelse for å koordinere disse oppgavene, og påpekte at arbeidet den nye prorektoren skal lede vil foregå i matrise på tvers i organisasjonen.

Den nye prorektorstillingen skal lyses ut sammen med stillingen som prorektor for forskning og utvikling, som styret også vedtok stillingsbeskrivelsen for i styremøtet 8. desember.