OsloMet er 5 år!

Rektor Christen Krogh holder tale i 5-årsmiddagen for OsloMet.

OsloMet er 5 år!

12. januar er det 5 år siden OsloMet ble akkreditert som universitet.   – Vi er et moderne universitet med en lang historie, sier rektor Christen Krogh.

12. januar 2018 ble OsloMet – storbyuniversitetet akkreditert som universitet. Siden da har OsloMet hatt stor utvikling, og svarer etter fem år godt på universitetskravene med sine syv doktorgradsprogrammer, og tette kobling mellom forskning og utdanning av høy og internasjonal kvalitet.

Rektor Christen Krogh trekker frem innsatsen til studenter og ansatte som avgjørende for at universitetet OsloMet leverer et viktig og solid bidrag til velferdssamfunnet i form av ny kunnskap og yrkesutøvere som møter menneskers behov gjennom hele livet.

– OsloMet har et meningsfullt samfunnsoppdrag, noe jeg tror knytter studenter og ansatte sammen. Det er høy kompetanse blant de ansatte, og jeg opplever et stort engasjement i det daglige arbeidet og for utvikling av universitetet, både hos dem og blant studentene, sier rektor Christen Krogh.

Krogh er også opptatt av at det å være universitet handler om å ivareta en lang historie.

– Det er utdannelse til profesjoner som er opprinnelsen til de eldste universitetene i vår del av verden. For OsloMets del går vår historie tilbake til 1818 med jordmorutdanningen i Christiania.

– Vår lange erfaring med viktig kunnskap og vår betydelige innvirkning på samfunnet, er en viktig del av vår bakgrunn i det å være et universitet, sier Krogh.

Markerte med årsmiddag

5-årsdagen ble markert med den tradisjonelle årsmiddagen ved OsloMet. I starten av januar inviterer rektor kolleger i sektoren, samarbeidspartnere i arbeids- og næringsliv, og representanter fra politikk og myndigheter til en markering av årsdagen for universitetsakkrediteringen. Hensikten er å styrke partnerskap og godt samarbeid for at landets universiteter og høgskoler skal lykkes med sitt viktige samfunnsoppdrag.

Under middagen fikk universitetet hilsener, blant annet fra styreleder i Universitets- og høgskolerådet (UHR), Sunniva Whittaker, rektor ved Universitetet i Agder.

– Institusjonene i vår sektor er både konkurrenter og samarbeidspartnere. Når vi nå går vanskeligere økonomiske tider i møte, er det viktig at vi dyrker vennskapet og tar bedre ut det store potensialet for samarbeid og erfaringsutveksling mellom institusjonene, sa hun.

– Stor takk til OsloMet som med sin årsmiddag skaper en arena for uformell diskusjon om nettopp samarbeidsmuligheter og deling av erfaringer, sa Whittaker.

Et sterkt universitet som støtter

Professor ved institutt for journalistikk og mediefag, Kristin Skare Orgeret, holdt hovedtalen under årsmiddagen, og la vekt på at universitetet OsloMet utdanner mennesker av verdi for samfunnet.

– Jeg vil også fremheve tiltak som satsing på bruk av kunstig intelligens, og opprettelsen av nettverket for Ukraina-forskning, UKRAINNETT. Det bidrar til å gjøre universitet sterkere og mer relevant, sa professor Orgeret.

Kristin Skare Orgeret la også vekt på ytringsfriheten som forutsetning for all type forskning og formidling, og som en nødvendig pilar for at OsloMet kan forvalte samfunnsoppdraget.

– Digital vold, spesielt mot kvinner som ytrer seg, er et økende samfunnsproblem, og resulterer i at kvinner ikke uttaler seg og blir mindre synlige.

Orgeret oppfordret videre universitetet OsloMet til å fortsette å støtte de som står i frontlinjen for menneskerettigheter og demokrati i hele verden.