Nye leieavtaler i Pilestredet

Rektor Christen Krogh

Nye leieavtaler i Pilestredet

OsloMet har signert nye leieavtaler i Pilestredet, og sikrer med det økonomisk forutsigbarhet i årene som kommer.

Dette skjer etter at Kunnskapsdepartementet nylig ga universitetet tillatelse til å signere til sammen 18 leiekontrakter som er forhandlet fram med KLP Eiendom.

– Vi er svært fornøyde med at vi nå har inngått gode, langsiktige kontrakter for de fleste av OsloMets bygg i Pilestredet. Dette vil gi universitetet økonomisk forutsigbarhet i lang tid framover, noe som ikke minst er viktig i den krevende økonomiske tiden vi nå er inne i, sier rektor Christen Krogh.

– Det gir oss også ro til å fokusere på våre samfunnsoppdrag, som er å gi samfunnet nødvendig kunnskap og kompetanse.

Kontraktene som nå er inngått omfatter 90.000 m2 fordelt på 13 bygg, og utgjør rundt halvparten av OsloMets totale bygningsmasse. De dekker dermed store deler av campus Pilestredet, med unntak av byggene i Pilestredet 32 og 35 og Pilestredet park 33 og 35, som er eid av andre aktører. De nye leiekontraktene har ulik utløpsdato, fra 2033 til 2043, men alle har opsjon på videre leie på samme vilkår i to nye femårsperioder. Til sammen utgjør kostnadene til leie av byggene i Pilestredet rundt 1,6 milliarder kroner.

I de nye avtalene får OsloMet også et tilskudd fra KLP Eiendom AS på 230 millioner til oppgraderinger. Dette vil blant annet brukes til energitiltak, som utskiftning av ventilasjonsanlegg, og gir også muligheter til finansiering av større prosjekter i campusprogrammet.