Ny rektor på plass

Ny rektor ved OsloMet, Christen Krogh.

Ny rektor på plass

Christen Krogh begynte 1. mars i jobben som rektor ved OsloMet. – Jeg gleder meg veldig til å starte samarbeidet med alle ved universitetet, sier Krogh.

Universitetsstyret ansatte 8. desember 2021 Christen Krogh som rektor ved OsloMet, og 1. mars hadde han sin første dag på jobb.

Hør Christen Krogh hilse til ansatte på sin første arbeidsdag:

– Jeg er veldig motivert for å starte arbeidet med å utvikle universitetet vårt videre, i tett samarbeid med alle ansatte, sier Krogh.

–  Vi har alle en svært meningsfull jobb ved denne institusjonen. Sammen skal vi svare på behovene i samfunnet ved å utvikle viktig kunnskap og kompetanse, sier den nye OsloMet-rektoren.

– Det forferdelige som skjer i Ukraina nå preger oss alle, og OsloMet fordømmer uretten som begås mot den ukrainske befolkningen. Situasjonen understreker sterkt at kunnskap er viktigere enn noen sinne, sier Krogh.

Bli med på Christen Krogh sitt første digitale allmøte som rektor 7. mars.

Bredde og formidling

Christen Krogh er opptatt av å styrke fellesskapet omkring samfunnsoppdraget.

– Alle ansatte er viktige for at vi skal lykkes, og det er viktig at vi jobber godt sammen på tvers i organisasjonen, sier han.

– OsloMet har en stor bredde i studietilbud og i den forskningen vi gjør. Denne bredden er en styrke for oss og for samfunnet. De som har studert hos oss skal ut og gjøre viktige jobber i samfunnet, og vår forskning bidrar både til nyskaping og politikkutforming.

– Kunnskapen vi utvikler må vi kommunisere og formidle. Jeg er opptatt av at OsloMet og universitetets ansatte tar den plassen i samfunnsdebatten vi fortjener. Derfor skal vi satse videre på formidling, og fortsette utviklingen OsloMet har hatt til å bli mer synlig i den offentlige debatten, sier rektor.

Gleder seg til samarbeid

Krogh takker for de nesten tusen innspillene han mottok gjennom spørreundersøkelsen til ansatte før oppstart. Han gleder seg nå til å bli godt kjent med kolleger.

– Jeg ser frem til godt og konstruktivt samarbeid med mange flotte kolleger, og gleder meg til å bli kjent med så mange som mulig av de ansatte, sier Krogh.

Takker Nina Waaler og Silje Bringsrud Fekjær

Nina Waaler har fungert som rektor fra 1. august 2021, etter at Curt Rice gikk over til ny stilling som rektor ved NMBU.

Waaler går fra 1. mars tilbake til stillingen som prorektor for utdanning.

Silje Fekjær Bringsrud, som har fungert som prorektor for utdanning i samme periode, går tilbake til sin stilling som professor ved Senter for profesjonsstudier (SPS) ved OsloMet.

Leder av universitetsstyret, Trine Syvertsen, takker dem begge for stødig ledelse gjennom et halvt år med håndtering av flere krevende saker, blant annet knyttet til pandemien.

– Jeg ønsker å gi dem en stor takk for å ha tatt på seg viktige oppgaver på kort varsel, og for å ha lagt ned mye godt arbeid denne perioden, sier Syvertsen.

– Jeg vil spesielt takke Nina Waaler for godt samarbeid, og framheve hennes betydelige innsats for OsloMet, sier styrelederen.