Nina Waaler blir tilsynsdirektør i NOKUT

Foto av avtroppende prorektor for utdanning ved OsloMet, Nina Waaler.

Nina Waaler blir tilsynsdirektør i NOKUT

Prorektor for utdanning ved OsloMet, Nina Waaler, er ansatt som ny tilsynsdirektør i NOKUT fra 1. september.

Nina Waaler har vært ansatt ved OsloMet siden 2007, først som dekan ved Fakultet for helsevitenskap, og siden 2015 har hun vært prorektor for utdanning. Mellom august 2021 og mars 2022, fungerte hun som rektor ved universitetet.

– Jeg har hatt fantastiske år ved OsloMet og jobbet med mange meningsfulle og viktige oppgaver, både i årene som dekan og også som prorektor, sier Nina Waaler.

– En stor takk til eksterne samarbeidspartnere, dyktige kollegaer internt på universitet, og ikke minst til alle studenter for godt og viktig samarbeid – sammen har vi fått til mye!

– Jeg kjenner både på stolthet og litt vemod nå når tiden ved OsloMet snart er over, og samtidig stor iver og motivasjon for veien videre, sier avtroppende prorektor for utdanning.

Waaler starter som tilsynsdirektør for NOKUT 1. september.

– Etter femten flotte år ved OsloMet, var jeg nå lysten på nye utfordringer. Stillingen passer godt til min kompetanse, ønsker og ambisjoner, og jeg gleder meg til å ta fatt på spennende oppgaver i NOKUT fremover, sier Waaler.

Betydd mye for universitetet

Rektor Christen Krogh takker Waaler for lang og dedikert innsats for OsloMet.

– Nina har betydd mye for utviklingen av OsloMet, med sin høye kompetanse og erfaring fra institusjonen vår og UH-sektoren. Blant annet har hun vært viktig for arbeidet med kvalitet i utdanningene ved OsloMet, og utvikling av et godt læringsmiljø for studentene våre. Hun har også vært sentral i digitaliseringsarbeidet og utviklingen av etter- og videreutdanningsporteføljen til universitetet, sier Krogh.

– Det er trist for OsloMet at Nina nå slutter, hun vil bli savnet som en svært dyktig, inkluderende og hyggelig kollega. Likevel har jeg full forståelse for at hun ønsker nye spennende arbeidsoppgaver i NOKUT, og jeg ønsker henne lykke til videre i nok en viktig jobb for høyere utdanning i Norge, sier rektor.

Fungering videre

Nina Waaler begynner i sin nye stilling i NOKUT 1. september, og har sine siste arbeidsdager ved OsloMet i slutten av juni.

Waaler sin periode som prorektor for utdanning går ut juli 2023, og inntil ny prorektor er ansatt, vil professor ved Senter for profesjonsstudier ved OsloMet, Silje Bringsrud Fekjær, fungere i stillingen.

Bringsrud Fekjær fungerte også i stillingen som prorektor for utdanning mellom august 2021 og mars 2022, da Waaler fungerte som rektor etter at Curt Rice sluttet før utgangen av sin periode.