Foto: Mina K. Abrahamsen

Introkurs for studenter gir mer tid til undervisning
Universitetslektor Marko Stojiljkovic bruker introduksjonskursene for nye studenter i undervisningen sin. Det har gitt ham en mer effektiv studiestart.
Introduksjonskursene som ligger i Canvas, skal gjøre nye studenter klare til studiestart. Marko Stojiljkovic oppfordrer flere undervisere til å ta dem i bruk.
– Introduksjonskursene har ført til at jeg får færre spørsmål om administrative ting, sier han.
Marko er universitetslektor ved Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid. Etter at det første kurset ble lansert i 2022, har han merket at henvendelsene han får fra studentene i større grad har dreid seg om fag.
– Introduksjonskursene er en effektivisering av studiestart, både for studentene og ansatte, sier Marko.
Innhold i introduksjonskursene
Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon har laget to ulike introduksjonskurs: et for nye bachelorstudenter og et for nye masterstudenter. Informasjon om kursene sendes ut til OsloMets nye studenter på e-post i starten av august, før studiestart.
Canvaskursene består av fem ulike moduler. I begge kursene lærer studentene hva de må gjøre for å bli klare for studiestart, hvor de finner viktig informasjon og hvordan de kan holde motivasjonen gjennom studieløpet.
Bachelorkurset gir studentene en innføring i studieteknikk og faglige ressurser de har tilgang til på OsloMet. Kurset går også inn på hvilke rettigheter og ansvar du har som student.
Masterkurset går nærmere inn på hva det vil si å være masterstudent og hvordan studentene kan jobbe med masteroppgaven. Kurset gir også karrieretips.
– Dette er det eneste stedet hvor OsloMet skriftlig forteller studentene hvilke forventninger vi har til dem i rollen som studenter, og hvilke forventninger de kan ha til oss, sier Marko.
Bruker kursene i undervisningen
Han bruker introduksjonskursene aktivt i undervisningen sin. I løpet av den første uka pleier han å ta kursene opp på storskjerm og vise studentene hvor de finner kursene, hvordan de logger seg inn og hvor de finner informasjon.
På kontoret sitt har han skrevet ut kurssiden som forklarer forskjellen på å være elev og student (oslomet.instructure.com). Når han har veiledning med nye studenter, går han gjennom det som står på arket med dem.
Han minner også om kurset når han har seminarer med mindre grupper.
Siden han er emneleder, ber han emnelærerne om å fortelle studentene sine om kurset.
– Det er viktig at vi i ledelsen er med på dette. Vi må bidra til å gjøre studentene tryggere slik at det blir mindre stress i studiestarten, sier Marko.
Studentene er fornøyde med kursene
OsloMet sendte en spørreundersøkelse til mottakerne av masterkurset høsten 2024. Da svarte 26 prosent at de var svært fornøyde med hvordan kurset gjorde dem bedre forberedt på masterutdanningen. 43 prosent svarte at de var fornøyde.
Marko tror det er fire grunner til at studentene er så fornøyde:
- Mange nye studenter er utrygge i overgangen fra videregående skole til universitet. Tydelig informasjon samlet på ett sted kan minske stresset.
- Studentene får tidlig vite hvilke forventninger og krav OsloMet stiller til dem og vice versa.
- Introduksjonskursene gir en innføring i studieteknikk og informasjon om hvor studentene kan henvende seg hvis de trenger støtte.
- Studentene vet hvor de skal henvende seg for administrative spørsmål.
– I det lange løp kan introduksjonskursene hindre frafall, sier Marko.
Se gjennom introkursene
- Se gjennom bachelorkurset (oslomet.instructure.com).
- Se gjennom masterkurset (oslomet.instructure.com).
Har du spørsmål eller innspill?
Ta kontakt på krasjkurs-nystudent@oslomet.no