Inspirasjonsdag i Lillestrøm

Foto av dekan ved OsloMet sitt fakultet for helsevitenskap, Gro Jamtvedt, som holder en presentasjon i et møterom med utsikt til Lillestrøm fra vinduet bak.

Dekan på Fakultet for helsevitenskap, Gro Jamtvedt, engasjerte Lillestrøm-ledelsen med planer for samarbeid.

Inspirasjonsdag i Lillestrøm

6. juni besøkte ledelsen ved OsloMet Lillestrøm kommune for dialog om faglig samarbeid og ny campus.

Hensikten med dialogmøtet var å la flere bli bedre kjent, og dele tanker og idéer om samarbeid, synergier og ambisjoner for Lillestrøm som universitetsby.

Dialogmøtet mellom universitetets ledergruppe og ledelsen i Lillestrøm kommune startet med en omvisning på det nye biblioteket, som ligger i kulturkvartalet som er opparbeidet vis a vis Lillestrøm stasjon.

Engasjerte dekaner

Dekan ved Fakultet for helsevitenskap ved OsloMet, Gro Jamtvedt, var blant de som lot seg inspirere.

– Lillestrøm er et knutepunkt i hovedstadsregionen og en attraktiv by som vil være fruktbare omgivelser for en ny campus. Vi ønsker oss en innovasjonscampus, og i det ligger det behov for tett samarbeid og partnerskap, sa Jamtvedt.

– Vårt fakultet har allerede hatt et langvarig og godt samarbeid med Lillestrøm kommune, spesielt om praksisplasser for våre studenter på helseutdanningene. Jeg merker meg at helse står høyt på agendaen hos ledelsen i Lillestrøm kommune, og et spennende samarbeid fremover vil kunne være på området helseteknologi.

– Vi ønsker også å spisse oss mer mot behovsidentifisert forskning. Kommunene er lei av å bli forsket på, de ønsker å forske med oss. Det ønsker vi å få til på Romerike, sa dekan Gro Jamtvedt.

Roger André Federici, dekan ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, ser også gode muligheter for satsingen på Lillestrøm.

– Vi er Norges største lærerutdanningsfakultet, og blir kanskje enda større når vi kommer hit. Vi vil benytte den regionale konteksten til det beste. Blant annet vil vi videreutvikle våre prosjekter med universitetsbarnehager og universitetsskoler der vi samarbeider med regionens kommuner om studentenes praksis, forskning og utvikling, og gjensidig kompetanseheving.

– Vi har også en stor portefølje på etter- og videreutdanning, og vil gjerne utvikle oss videre til å bli en enda større tilbyder for livslang læring, i samarbeid med kommunene på Romerike. Jeg opplever en stor positivitet her i dag for dette, sa Federici.

Sammen for utvikling

Lillestrøm-ordfører Jørgen Vik var glad for besøket, og la vekt på viktigheten av å finne samarbeidspartnere i en tid da det hviler et alvor over samfunnet.

–  Vi er mange som ønsker å lede samfunnet i en retning som er bærekraftig både sosialt og økonomisk. Da må vi gå i tet sammen, sa Jørgen Vik.

– Vi ønsker et godt partnerskap for å etablere universitetet OsloMet sentralt i Lillestrøm. Det handler om å la byutvikling, campusutvikling og faglig utvikling gå hånd i hånd, sa ordføreren.

Rektor Christen Krogh trakk også frem behovet for satsing på Romerike.

– Vi ønsker å være Romerikes universitet, på samme måte som OsloMet er Oslos universitet. Et universitet på Romerike sentrert i Lillestrøm skal serve hele regionen og hele Norge. Vi ønsker oss mange studenter på en kraftfull campus der det er ordentlig fint å studere, sa rektor.