Ferdigforhandlet leieavtale

Foto tatt fra lufta av OsloMets campus Kjeller.

Ferdigforhandlet leieavtale

Ny leieavtale for OsloMets campus på Kjeller er forhandlet ferdig med utleier. Avtalen er nå sendt til Kunnskapsdepartementet for gjennomgang og godkjenning.

OsloMet har forhandlet frem en ny leieavtale med eierne av Kunnskapsveien 55 på Kjeller. Avtalen gjelder i fem nye år, frem til utgangen av 2029, med mulighet til fornying i ytterligere fem år.

Avtalen er nå sendt til Kunnskapsdepartementet for godkjenning, og avklaringen forventes på nyåret. Statlige leieprosesser tilsier at leietaker skal bruke Statsbygg som rådgiver, og at eierdepartementet skal godkjenne avtalen før signering.

Rektor Christen Krogh orienterte de ansatte på Kjeller om dette i et allmøte onsdag 20. desember.

– Vi håper Kunnskapsdepartementet vil godkjenne den nye leieavtalen, slik at universitetet kan bli på nåværende campus Kjeller frem til en ny campus er klar i Lillestrøm sentrum, sier rektor.

– Mitt ønske har hele tiden vært at vi kan ha stabilitet i vår aktivitet på Kjeller frem til ny campus på Lillestrøm er klar. Dette gir gode rammer både for læringsmiljø og arbeidsmiljø, sier Krogh.

– Men det er viktig å peke på at det faktisk er Kunnskapsdepartementet som skal godkjenne avtalen, fortsetter han.

Rektor fremhever at dersom Kunnskapsdepartementet godkjenner avtalen, vil campusprogrammet se på en handlingsplan for lokalene på Kjeller for å gjøre dem så gode som mulig for perioden fremover.

– Det er viktig for oss at campus Kjeller skal være et velfungerende universitetsbygg i perioden frem til ny campus er klar, sier rektor.