Lag en kommunikasjonsplan | Kommunikasjon og profil - Ansatt

Lag en kommunikasjonsplan

Lag en kommunikasjonsplan

Kommunikasjon er et virkemiddel vi bruker for å oppnå et mål. Skal kommunikasjonen ha den virkningen vi ønsker, må den planlegges riktig.

Kommunikasjon er et virkemiddel og ikke et mål i seg selv, derfor må vi ha en plan for hva vi vil oppnå med kommunikasjonen før vi begynner å kommunisere. En kommunikasjonsplan hjelper deg å planlegge:

  • hva du skal si (budskap)
  • når du skal si det (tidspunkt)
  • hvor du skal si det (kanal)
  • til hvem du skal si det (målgruppe) 

For å oppnå ønskede resultater med kommunikasjon, bør arbeidet med kommunikasjonsplan integreres tidlig i arbeidsprosessene/prosjektene.

Last ned mal for kommunikasjonsplanlegging

Malen er laget som et hjelpemiddel til alle ansatte, enheter og ledere på OsloMet for å sikre god kommunikasjon.

I tillegg til det målet du har med dine kommunikasjonstiltak, har OsloMet definert noen overordnede kommunikasjonsmål.

Les også: Hvem har ansvaret for at kommunikasjonen går ut og når fram?