Strålende resultater for første kull med lærermastere

Nyhetportlet

Festkledde grunnskolelærertstudenter under avslutningsseremonien våren 2022

Strålende resultater for første kull med lærermastere

Det første ordinære kullet med studenter fra femårig grunnskolelærerutdanning er nå uteksaminert. OsloMet, som har noen av de største grunnskolelærerutdanningene i landet, kan glede seg over svært gode resultater.

I løpet av 2022 ligger det an til at nærmere 300 grunnskolelærere med femårig masterutdanning blir uteksaminert fra OsloMet. Disse har alle gjennomført et selvstendig arbeid på masternivå, og vil slik kunne utgjøre betydelige ressurser på sine framtidige arbeidsplasser. 

Ved sensurfrist siste uka i juni viste det endelige resultatet at 98 prosent av kandidatene ved grunnskolelærerutdanningene bestod eksamen. 

– Dette er oppsiktsvekkende bra, og det ligger stor innsats bak, fra studentene selv, fra veiledere og fra instituttets ledelse, sier prodekan for utdanning ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier Finn Aarsæther.

I tillegg til svært lav strykprosent er gjennomsnittskarakteren på masteroppgaven C, mens vel 100 av de 260 som leverte har fått vurdert sin masteroppgave til karakterene A og B. 

– Dette er studenter som har hatt tøffe perioder gjennom koronarestriksjoner, men som heldigvis fikk arbeidsro til å skrive ferdig masteroppgaven inneværende vårsemester, sier Aarsæther.

De første indikasjonene på et godt resultat åpenbarte seg gjennom rekordhøy innleveringsprosent 16. mai, da over 90 prosent av de oppmeldte studentene leverte. Det hører også med til bildet at 26 kandidater har fått utsettelse til august med å levere masteroppgaven. Leverer disse studentene, vil det bli bortimot 100 prosent av de oppmeldte som fullfører det første kullet av femårig grunnskolelærerutdanning ved OsloMet, i alt 287 kandidater.

De studentene som nå forlater Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet startet studieløpet sitt i 2017. Gjennom fem år har det vært knyttet stor spenning til hvordan det skulle bli å få samtlige studenter i et stort profesjonsutdanningsprogram gjennom et masterløp. 

Instituttet har gjennom disse årene bevisst satset på kompetanseheving for ansatte for å gjøre dem bedre i stand til å veilede studenter på masternivå. I tillegg har systematisk arbeid med å integrere forsknings- og utviklingsarbeid i grunnskolelærerutdanningene gitt studentene opplæring i å gjennomføre eget forsknings- og utviklingsarbeid. 

– Dette grunnlagsarbeidet er det nå instituttets studenter, vitenskapelig ansatte og ledere høster fruktene av. Det er all grunn til å gratulere for denne innsatsen, avslutter Aarsæther.