Hva skjer på OsloMet Holmlia?

Nyhetportlet

Nærbilde av to menn og en kvinne som står tett sammen og smiler til kamera.

Ken Henry Hyttemoen, Mette Tollefsrud og Tore Vogt på OsloMet Holmlia. Foto: Kamilla Brandal

Hva skjer på OsloMet Holmlia?

I september flyttet OsloMet inn i bydelshuset på Holmlia. Hva har skjedd i Holmlia-prosjektet så langt, og hva er planene framover?

– For universitetet OsloMet er det viktig å være tett på samfunnet. Satsingen på Holmlia gir oss muligheten til å øke samarbeidet med skoler, barnehager, helsetjenesten og andre arbeidsplasser der studentene våre skal jobbe når de er ferdig utdannet. Dette bidrar til at utdanningene ved OsloMet svarer på behovene i samfunnet. Samtidig får også våre fagansatte muligheten til å samarbeide med bydelens ansatte i forskningsprosjekter, sier rektor Christen Krogh.

Snart fire måneder etter innflyttingen på Holmlia er prosjektleder Mette Tollefsrud og medarbeiderne hennes godt i gang med arbeidet – og de har store planer for året som kommer.

Stor interesse for samarbeid med OsloMet

– Frem til nå har arbeidet handlet mye om å «koble seg på» og bli kjent med bydelen, finne felles møteplasser og jobbe fram strukturer og prioriteringer for samarbeid. Akkurat nå jobber vi med å få på plass en plan for hva vi skal prioritere å jobbe med fremover, forteller Mette Tollefsrud.   

Det har vært mange samtaler, orienteringer og presentasjoner, og prosjektet har etablert samarbeid mellom flere ulike fagmiljøer på OsloMet og ansatte i tjenestene i bydelen, barnehager, skoler, bibliotek og frivillighet. Nå har alle fakultetene ved OsloMet kommet i gang med aktivitet på Holmlia, med alt fra forskerskole, simuleringslab, workshopper, undervisning, og som en møteplass for studenter som har sin praksisopplæring i bydelen.  

– Vi opplever både entusiasme, forventninger og mange spørsmål – både fra bydelen, OsloMet og andre aktører. Vi merker at mange er stolte av å være en del av et prosjekt som handler om universitetets rolle i velferdsstaten. Det gir en ekstra dimensjon av mening i det vi gjør, sier Tollefsrud.  

Samarbeid med Bjørnholt videregående

Et av samarbeidene som er godt i gang, er med Bjørnholt videregående skole. Skolen er bydel Søndre Nordstrands eneste videregående skole, og har mange elever fra nærområdet. Sammen med prosjektet Hvor er mine brødre?, som er startet av tidligere OsloMet studenter og koblet til Storbybarn-prosjektet, har det vært flere møter med elever og ansatte. Det langsiktige målet er å få flere gutter til å søke seg til høyere utdanning, og spesielt til omsorgsyrker.  

 – Dette prosjektet treffer på mange måter kjernen av det vi holder på med. Vi har forskning som forteller oss at frafall på videregående i særlig grad gjelder gutter med flerkulturell bakgrunn. Samtidig trenger barnehagen, barnevernet og helsestasjonen fagfolk som speiler befolkningen de møter, sier Tollefsrud.  

Opplegget for guttene har gitt inspirasjon til å sette i gang et lignende prosjekt for å rekruttere flere jenter fra Bjørnholt til høyere utdanning. Her går studenter og studentassistenter fra ulike studieprogrammer på OsloMet inn som rollemodeller og samtalepartnere for elevene, blant annet knyttet til utdanningsvalg. De vil også inspirere flere til å ta utradisjonelle studievalg som teknologiutdanning og ingeniørfag.  

Makerspace i vinterferien, minipraksis og streetdance

Bydel Søndre Nordstrand har en ung befolkning og arbeid med barn og unge er et viktig omdreiningspunkt for OsloMet Holmlia. Rekken av aktiviteter som involverer barn og unge fra området er allerede lang.

I vinterferien åpner Fakultet for teknologi, kunst og design makerspace i lokalene på Holmlia, der studentassistenter og ansatte fra OsloMet inviterer barn og unge til å jobbe kreativt og prøve ut ulike maskiner og verktøy, som elektronikk, 3D-printing og vinyltrykk. Dette er det første av flere kurs i regi av Makerklubben i året som kommer.   

Før jul hadde alle barnevernstudentene på første studieår minipraksis på aktivitetsskolene i bydelen, og i disse dager arrangerer en gruppe studenter streetdance for ungdom i bydelen, som en del av emnet Barnevern i velferdsstaten – forebyggende arbeid.

Systematisk arbeid med praksis

OsloMet-studenter fra flere utdanninger har praksis i Søndre Nordstrand, og studentene spiller en viktig rolle i Holmlia-prosjektet.  

– Ved å ha sin praksis i en bydel som Søndre Nordstrand får studentene viktige erfaringer som kan gi økt trygghet når de er ferdig utdannet, sier Tollefsrud.

Framover ønsker hun å legge til rette for mer samarbeid og erfaringsutveksling mellom studenter som har praksis i bydelen. Det har allerede vært flere samlinger for barnehagelærerstudentene, og etter hvert vil det også legges opp til tverrfaglige samlinger med studenter fra ulike utdanninger. Dette vil inngå i et systematisk arbeid med praksis, i tett samarbeid med tjenestene i bydelen, slik at studentene kan lære mer om området og bli bedre forberedt når de skal ut i arbeidslivet.

Hva skjer videre?  

Rett før jul møttes ansatte i NAV, helse, bibliotek, barnevern og barnehage, og ansatte og studenter fra OsloMet til workshop for å dele sine erfaringer og gi innspill til en ny handlingsplan for Holmlia-satsingen. Den skal behandles i prosjektets styringsgruppe 1. februar.

Les mer om aktiviteter som er planlagt i 2023 i sakspapirene til styringsgruppemøtet

Ønsker du å bruke lokalene på Holmlia, eller har du en prosjektide?

OsloMet-ansatte kan bruke kontorplassene og møtelokalene på Holmlia, og oppfordres til å dele prosjektideer knyttet til Holmlia. En nettside med mer informasjon er på vei, men i mellomtiden kan du ta kontakt med prosjektleder Mette Tollefsrud eller prosjektmedarbeidere Ken Henry Hyttemoen og Tore Vogt.

Slik kommer du deg til OsloMet Holmlia

Stipendiater og studenter som gjennomfører sin praksis i bydelen inviteres spesielt til å bruke lokalene.