Foto: Skjalg Vold
Hedret nye OsloMet-doktorer
28 nye doktorer ble hedret under OsloMets kreeringsseremoni 11. desember. 2025 blir universitetets toppår hittil for antall avlagte disputaser.
28 kandidater har gjennomført forskerutdanning ved OsloMet siden forrige kreeringsseremoni i mai i år. Disse ble hedret under en høytidelig seremoni på Det Norske Videnskaps-Akademi i Oslo 11. desember. 24 av de nye doktorene var til stede for å motta sitt diplom.
Hele 69 kandidater vil ha disputert ved OsloMet ved utgangen av 2025, som dermed blir året med høyest antall avlagte doktorgrader ved universitetet hittil.
Treffer samfunnet bredt
Rektor Christen Krogh ledet kreeringsseremonien, og gratulerte de nye doktorene med graden og innsatsen for å ta frem ny kunnskap til gode for samfunnet.
– OsloMets utdanninger og forskning tar frem kunnskap som svarer på behovene i samfunnet, og bidrar til utvikling av velferdstjenester, innovasjon og verdiskaping. Deres doktorgradsarbeid er eksempler på dette viktige bidraget, sa rektor i sin tale til de nyslåtte doktorene.
– Det krever stor innsats for å ha kommet dit dere er i dag. Vær stolt av å ha gjennomført det høyeste nivået av formell utdanning vi har i Norge. Nå er dere en del av en lang akademisk tradisjon, og doktorgraden kan gi nye spennende muligheter og karriereveier, sa Krogh.
Dette er de nye doktorene
Fra Fakultet for helsevitenskap
Helsevitenskap:
- Ahmed Mohamed Medhat Ahmed Fouad Mohamed Ahmed Amer disputerte med avhandlingen «Antibiofilm Activity of Novel».
- Astrid Durdei Midtsund disputerte med avhandlingen «Public Health Nurses in Child and Family Health Clinics role in preventing and detecting child maltreatment».
- Cathrine Helgestad Kristiansen disputerte med avhandlingen «Spektral CT med redusert dose jodkontrastmiddel i utredning av hjerte- og karsykdom.»
- Christian Nilsen disputerte med avhandlingen "The Impact of Dry Eye Disease before and after cataract surgery."
- Kristina Struksnes Fjone disputerte med avhandlingen “Long-term outcomes in COVID-19 patients admitted to intensive care unit in Norway; An observational cohort study.”
- Kristin Fjæra disputerte med avhandlingen “Promoting healthy eating in kindergartens: understanding the factors influencing food provision and implementing meal practices in alignment with national guidelines."
- Mette Karen Henning disputerte med avhandlingen “Contrast medium protocols in chest CT: Evaluation of personalized strategies.”
- Milan Stosic disputerte med avhandlingen “Profiling Intrahost HPV Variability - Relevance for risk stratification of cervical cancer development.”
- Trine Brun Kittelsen disputerte med avhandlingen “Pediatric palliative care - The lived experience of the child, siblings, and parents.”
- Nils Gunnar Landsverk disputerte med avhandlingen “Assessment of knowledge, attitudes, self-efficacy, and behaviours related to evidence-based practice among healthcare professionals in primary care.”
- Siri Idland disputerte med avhandlingen “From hearing to seeing: Use of video streaming during medical emergency calls between caller and dispatcher”
Fra Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Utdanningsvitenskap for lærerutdanning:
- Andreas Reichelt Lind disputerte med avhandlingen “Creating Spaces for Democracy and Citizenship in Lower Primary Classrooms”.
- Ingri Strand disputerte med avhandlingen “Education for participation in urban planning: Virtual Reality and teaching strategies to support spatial literacy”
- Iselin Aartun disputerte med avhandlingen “Pedagogies of embodiment: Exploring pupils’ embodied experiences in physical education”
- Magdalena Elnes disputerte med avhandlingen “The Role of Early Childhood Environment in Later Reading and Arithmetic Skills: A Longitudinal Study on Gender Differences”
- Tonje Tomine Seland Strat disputerte med avhandlingen “Utforskende arbeidsmåter i naturfag i grunnskolelærerutdanningen”.
- Svanhild Kristine Berntsen disputerte med avhandlingen “Yrkesfaglæreres profesjonsfaglige digitale kompetanse i et yrkesdidaktiske perspektiv”.
Fra Fakultet for samfunnsvitenskap
Samfunnsvitenskap:
- Alexander Lars Dannerhäll disputerte med avhandlingen «The politics of economic globalization in Sweden. Labor, business and political parties in a changing global environment».
- Birgit Kvikne disputerte med avhandlingen “‘Nobody talks to us. Nobody asks us’. A study of aphasia and information seeking”.
- Brigit Ronde disputerte med avhandlingen “The intimate politics of humanitarian labour: Power structures and aid professionals’ experiences in Jordan’s humanitarian aid sector”.
- Gøril Borgen-Eide disputerte med avhandlingen “Rich pasts and risky futures: Norwegian narratives of climate and oil in liminal times and the space of opportunity for journalism”.
- Reidun Johanne Samuelsen disputerte med avhandlingen “Demokratiske dilemmaer i møte med informasjonspåvirkning: En studie av redaktørstyrte medier og sikkerhetsmyndigheters forståelse og håndtering av desinformasjon.»
Fra Senter for profesjonsstudier
Profesjonsstudier:
- Lars Erik Larsen disputerte med avhandlingen «Lærerprofesjonalitet i motbakke. En historisk undersøkelse av lektorer i den videregående skolen 1960-2010»
- Marthine Thøgersen disputerte med avhandlingen “Tverrsektorielt samarbeid og tidlig innsats for å motvirke ungt utenforskap”.
- Eilev Hegstad disputerte med avhandlingen “The proper role of ethics commissions: (Bio)ethics, moral expertise and democracy”.
Fra Fakultet for teknologi, kunst og design
Ingeniørvitenskap:
- Leif Zerach Knutsen disputerte med avhandlingen “Software development success despite uncertainty and complexity”.
- Matthias Boeker disputerte med avhandlingen «Advancing Predictive Modeling of Physiological Signals: Addressing Variability, Uncertainty, and Reliability in Wearable Sensor Data”.
- Sigbjørn Tveit disputerte med avhandlingen "Forming and fatigue in floating photovoltaic structures. Approaches based on continuum mechanics."