Hvordan designe undervisning som virkelig engasjerer? 

Nyhetportlet

Portrettbilde av Hege Løberg

Hege Løberg, universitetslektor ved barnehagelærerutdanningen

Hvordan designe undervisning som virkelig engasjerer? 

Universitetslektor Hege Løberg tok i bruk prinsipper for studentaktiv læring som en del av UHPED. Med støtte fra DIGIN utviklet hun et undervisningsopplegg som både utfordret studentene og fornyet hennes egen undervisningspraksis – med gode resultater. 

Fra UHPED til praksisnær undervisning  

Hege underviser barnehagelærere i videreutdanningsemnet «Prosessledelse av endringsarbeid i barnehagen». Klassen består av 15 studenter som samles til 12 undervisningsdager på campus i løpet av et år. Etter mange år som studieleder ønsket Hege å fornye egen undervisningspraksis og tok kontakt med DIGIN. Samtidig var hun i gang med UHPED, og så muligheten til å bruke videreutdanningsemnet som en testarena for ny kunnskap om læringsdesign og studentaktive metoder.  

Læringsdesign med rød tråd  

Som forberedelse fikk studentene tilgang til en informasjonsside i Canvas. Her var hensikten med undervisningsøkten tydeliggjort, og studentene ble bedt om å skrive et refleksjonsnotat om en endringsprosess i barnehagen som ikke hadde gått som planlagt. De så også en kort video om endringsmotstand, med tilhørende refleksjonsspørsmål som skulle besvares før økten. Disse forberedelsene gjorde at studentene kom til undervisningen med et tydeligere eierskap til temaet, og førte til mer målrettede diskusjoner.  

Undervisningsøkten var strukturert slik at aktivitetene bygget på hverandre, og skapte en rød tråd gjennom dagen. Studentene vekslet mellom individuelt arbeid og gruppearbeid, med oppgaver som både utfordret dem faglig og inspirerte til refleksjon. Etter økten fikk de tilbud om å levere en frivillig refleksjonsoppgave, noe 11 av 15 gjorde. Opplegget kombinerte teori og praksis på en måte som gjorde læringen relevant og overførbar til studentenes egen arbeidshverdag.  

Studentene tok eierskap til læringen  

Evalueringen viser at studentene opplevde undervisningsopplegget både lærerikt og relevant. De opplevde at forberedelsene ga dem en god inngang til temaet, og at variasjonen i undervisningen, med lesing, skriving, diskusjoner og gruppearbeid, gjorde det lettere å engasjere seg. Flere trakk frem at læringsdesignet var annerledes enn det de var vant til, men at det samtidig var engasjerende. En student beskrev det som "lærerikt og relevant", mens en annen mente det var "en annen måte å lære på som gjorde det lettere å forstå teorien i praksis." 

– Når de fleste studentene leverer frivillige oppgaver både før og etter undervisningen, viser det at de ser verdien av å delta aktivt, sier Hege. 

DIGIN som samarbeidspartner  

For Hege ble dette et konkret eksempel på hvordan god læringsdesign kan øke både engasjement og læringsutbytte for studentene. Hun fremhever støtten fra DIGIN som avgjørende i utviklingsprosessen, både teknisk og pedagogisk, og anbefaler kollegaer å benytte seg av muligheten for sparring og støtte i utviklingen av undervisningsopplegg i Canvas. 

– Bruk ressursene som er hos DIGIN og samarbeid og utforsk ideer med kollegaer. Det er morsomt å forsøke noe nytt, vi kan utvikle gode undervisningsopplegg og sammen være i en inspirerende utviklingsprosess. 

Et skifte i læringskultur 

Hege mener at en endring mot mer studentaktiv læring og der både undervisere og studenter forventer og bidrar til aktiv deltakelse fra starten av studiet, er nøkkelen til økt læring og bedre resultater. 

– Jeg tror at når studentene møter denne typen oppgaver tidlig i studieløpet, utvikler de en læringskultur hvor læring blir et felles ansvar, avslutter Hege.  

Vil du utvikle undervisningen din?

DIGIN tilbyr blant annet veiledning etter avtale, kurs og workshops hvor du kan lære mer om hvilke muligheter som ligger i Canvas, pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy og læringsdesign. Les mer om hvilke tjenester DIGIN tilbyr og hvordan du tar kontakt.