template.back.to.overview Studentaktiv læring
Vi rydder i begrepsbruk og kommer med nyttige tips til studentaktiv læring med og uten digitale verktøy.
-
Studentaktiv læring
Å designe studentaktiv læring handler om å skape samstemthet mellom læringsutbyttebeskrivelser, læringsaktiviteter og vurderingsformer (Biggs, 1996). Læringsaktiviteter kan være både digitale og analoge.
-
Blended learning
Blended learning kombinerer fordelene med ansikt-til-ansikt-læring og nettbasert læring. Dette kan være bruk av nettressurser som videoer, apper og nettsider, som støtter opp under studentenes læring. Det kan også være oppgaver som studentene gjør digitalt i forkant, underveis eller etter klasseromsundervisningen.
-
Rom for studentaktiv læring
OsloMet har fire undervisningsrom tilpasset studentaktiv læring: PA124 i P46, PI455 i P35, L120 i P50 og FG020 i Falbes gate 5 (Active Learning Classroom – ALC-rom i TP). Rommene er godt tilrettelagt for gruppearbeid og studentpresentasjoner i plenum og spesielt egnet til ulike former for omvendt undervisning. Rommene reserveres via timeplanlegger på fakultet.
-
Kurs og workshops
Kurs ved OsloMet-akademiet
Her finner dere flere kurs om Canvas og andre digitale verktøy: Kurs ved OsloMet-akademiet
Skreddersydde kurs
Vi kan utvikle og tilpasse kurs om dere ikke finner veiledninger eller eksisterende kurs som dekker behovet.
Workshop for fagmiljøet deres
Ta med kollegaene og jobb med Canvas-problemstillinger hos oss. Vi står klare med hjelp og innspill om dere trenger det. Dette forutsetter gjennomført grunnkurs i Canvas. Send e-post for å avtale tid.
-
Ressurser
Ressurser i Canvas
- Pedagogisk og digital førstehjelp (oslomet.instructure.no)
- Drømme-Canvas - slik lager du et Canvas rom som studenten finner frem i (oslomet.instructure.no)
- Læringsaktiviteter - 50 aktiviteter til inspirasjon (oslomet.instructure.com)
- Video- og podkastressurs - for deg som vil bruke multimedia i undervisning (oslomet.instructure.no)
- Slik lager du proffe presentasjoner til bruk i undervisning (oslomet.instructure.com)
- Medstudentvurdering og tilbakemeldingskompetanse (oslomet.instructure.com)
- Universell utforming i Canvas (oslomet.instructure.com)
- Samarbeidslæring i høyere utdanning (oslomet.instructure.no)
- Kunstig intelligens og chatboter - bruk av KI i undervisning (oslomet.instructure.no)
- Kom i gang med H5P (oslomet.instructure.no)
Nettside om Flipped classroom/learning (flippedlearning.org).
Artikler
- Abeysekera, L., & Dawson, P. (2014). Motivation and cognitive load in the flipped classroom: definition, rationale and a call for research. Higher Education Research & Development (doi.org)
- Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. Eugene, Or.; Alexandria, Va: International Society for Technology in Education; ASCD (scirp.org)
- Bishop, J. L., & Verleger, M. A. (2013). The flipped classroom: A survey of the research. Paper presented at the 120th American Society of Engineering Education Annual Conference & Exposition, Atlanta, USA (scirp.org)
- Blau, I., & Shamir-Inbal, T. (2017). Re-designed flipped learning model in an academic course: The role of co-creation and co-regulation. Computers & Education, 115, 69–81 (doi.org)
- O'Flaherty, J., & Phillips, C. (2015). The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review. The Internet and Higher Education, 25, 85–95 (doi.org)
- Prince, M. (2004). Does Active Learning Work? A Review of the Research. Journal of Engineering Education, 93(3), 223–231 (doi.org)