Installere Windows 11 - Ansatt

Windows 11

Windows 11

OsloMet innfører Windows 11 på ansattes PC-er i 2024 og 2025. Her finner du viktig informasjon og veiledning for å kunne sette i gang oppgraderingen på egenhånd. Oppgraderingen er obligatorisk for alle ansatte med bærbar PC.

Windows 11 erstatter Windows 10. Microsoft slutter å levere sikkerhetsoppdateringer for Windows 10 i oktober 2025. OsloMet må derfor oppgradere alt utstyr som benytter Windows.

  • Når kan du oppgradere din PC til Windows 11?

    Du skal selv gjennomføre installasjonen, og denne må foregå på campus. Installasjonen av Windows 11 tar noe tid å gjennomføre. Det er derfor viktig at du planlegger installasjonen og setter av god tid. Du vil motta detaljert informasjon og veiledning når det er din tur til å oppgradere. 

    Oppgraderingen til Windows 11 vil pågå fra våren 2024 til alt OsloMets utstyr er oppgradert. Installasjonen er ikke valgfri. Dette skyldes at Windows fra oktober 2025 avvikler sikkerhetsoppdateringer til Windows 10.

    Dersom du ikke er på campus i perioden din enhet skal oppgradere løses dette i samarbeid med IT-servicedesk. 

    Eldre PC?

    Ansatte med en PC som er tyverimerket med nummer lavere enn 003300 bes om å henvende seg til IT-servicedesk i stedet for å starte oppgradering. Det vil i så fall bli gjort en vurdering om maskinen skal erstattes med en ny.

  • Dette må du gjøre før du oppgraderer

    Forutsetninger for vellykket installasjon

    • Du må gjøre oppgraderingen på campus
    • Du må være tilkoblet docking-stasjon og kablet nett

    Anbefalte forholdsregler og tiltak før installasjon

    Installasjonen av Windows 11 er omfattende og betyr at alt tidligere innhold på maskinen blir borte. Ta vare på data som kan være lagret lokalt.

    Her kommer derfor noen viktige steg du må følge før du begynner med å installere Windows 11:

    Ta backup av favoritter

    Kontroller at mapper synkroniserer til Onedrive

    • Lagre .html filen f.eks. i Dokumenter-mappen slik at den synkroniseres til OneDrive.
    • Sjekk at OneDrive-mapper (Bilder, Dokumenter, Skrivebord) synkroniseres uten feilmeldinger.

    Ved problemer med synkronisering til OneDrive, vil ikonet på oppgavelinjen se slik ut:

    NB! Det anbefales å rette opp konflikter i OneDrive slik at ingen data går tapt. Ta gjerne kontakt med IT-servicedesk dersom det skulle oppstå problemer med dette som du ikke får løst selv.

    Ta backup av filer som ikke synkroniseres

    Sjekk om du har lastet ned filer som du ønsker å ta vare på. Nedlastingsmappen / Download synkroniseres ikke. Flytt filer til en mappe som synkroniseres til OneDrive om du ønsker å ta vare på slike filer.

  • Slik oppgraderer du til Windows 11 fra Software center

    Vi anbefaler at du bruker kablet nett og strøm påkoblet din bærbare maskin når du skal utføre denne oppdateringen.

    Del 1 - iverksett oppgradering (dette kan gjøres før du går hjem for dagen)

    1. Søk opp "Software Center" i startmenyen og gå til området for Operativsystemer

    Software center viser område for operativsystemer, hvor man kan trykke Install på Intune Managed Device

    2. Trykk "innstaller" og følg stegene.

    3. Du vil først få opp en advarsel som minner deg på alt du skal ha utført på dette tidspunktet

    - ref punktet "Dette må du gjøre før du oppgraderer"

    4. Nå starter oppgraderingen, og det estimeres ca. 1,5 time i dette steget.

    5. Når dette steget er ferdig må du restarte maskinen din. Dersom du har dratt hjem på dette tidspunktet kan du restarte maskinen når du er tilbake på kontoret morgenen etter.

    Del 2 - Maskinen er nå innrullert og klar for videre oppsett

    1. Velg tastaturspråk og deretter klikke på "Yes"
    2. Deretter vil innloggingsvinduet vises.
    3. Skriv inn e-postadressen og passordet ditt (eksempel: olanormann@oslomet.no) og klikk «Next».
    4. Deretter blir du bedt om tofaktorautentisering. Denne er lik hva du har hatt tidligere.
    5. Konfigurasjon av basic policyer og maskin lastes nå inn og settes opp.

    Ferdigstilling

    Oppsettet kan ta alt fra 30 til 60 minutter og PC-en din vil få en eller flere omstarter underveis.
    Om meldingen "Fortsett likevel" / "Continue anyway" kommer opp kan du gå videre, men merk at det kan ta litt tid før programvare som Office-pakka, eduVPN og Software Center er installert og klar for bruk.

    Gratulerer! Du har nå Windows 11 på din PC!

  • Hva er nytt i Windows 11?

    Brukergrensesnittet i Windows 11 har et nytt brukergrensesnitt som er mer moderne og strømlinjeformet enn Windows 10. Startmenyen er nå sentrert, og oppgavelinjen er flyttet til bunnen av skjermen.​

    • Windows 11 har en ny «widget»-funksjon som lar deg få tilgang til nyheter, vær og annen informasjon fra skrivebordet.​

    • Windows 11 har nye funksjoner som lar deg snappe vinduer inn i forskjellige oppsett og grupper, noe som gjør det enklere å multitaske.​

    • Windows 11 har Microsoft Teams integrert i oppgavelinjen, noe som gjør det enklere å få tilgang til og bruke Teams.​

    • Windows 11 har strengere systemkrav enn Windows 10. For eksempel vil Windows 11 bare kjøre på 64-biters PC-er.​ Dette betyr at noen brukere ved OsloMet får ny PC.

    Microsofts informasjonsside om Windows 11.

  • Disse systemene endrer innloggingsmetode

    Med Windows 11 på din PC vil du få en ny måte å logge inn på i noen systemer/programmer:

    OTRS og OTRS-NG

    Via: otrs.oslomet.no må innlogging skrives med "ada\ditt brukernavn" og ditt passord. Du kan også logge inn via otrs365.oslomet.no

    UNIT4 (UBW)

    Ved innlogging må du bruke "ada\brukernavn" og ditt passord

    FS og UH Programkiosk

    Velg "More choices", så "Use a different account" før du bruker ada\brukernavn og ditt passord.

    Citrix Workspace må være installert fra Programvaresenter/Software center.

    Tilkobling til "Mars-serveren"

    Etter overgang til Windows 11 må man gå via terminalserver for å få tilgang til filene på Mars. De som har tilgang finner en egen tilkobling som heter "Mars Skrivebord" på https://kontor.oslomet.no.

    Se også veiledning for tilkobling på eksternt skrivebord.

Kontakt IT-servicedesk

Kontakt IT-servicedesk

Åpningstider Pilestredet

Telefon :
67235555
E-post :
Sted/Adresse :
P46
Tidspunkt/Åpningstid :
Hverdager 08:00-16:00 (15:00 på fredag)
Avvikende åpningstider i mai:
Stengt 1. og 29. mai

Åpningstider Kjeller (skranke)

Tidspunkt/Åpningstid :
Hverdager 08:00-15:00
Avvikende åpningstider i mai:
Stengt 1. og 29. mai
Url :
Digital kollegastøtte i Teams