Rutine for kontakt med BHT | Personalforvaltning - Ansatt

Rutine for kontakt med bedriftshelsetjenesten (BHT)

Rutine for kontakt med bedriftshelsetjenesten (BHT)

Alle bedriftshelsetjenester skal kjøpes hos Avonova i henhold til rammeavtale om Bedriftshelsetjeneste. Alle bestillinger må gjøres i "Min bestilling".

Rutinen gjelder for bistand fra bedriftshelsetjenesten.

Bestilling

Alle bestillinger til Avonova skal gjøres i Min bestilling (btb.tjenester.oslomet.no).
NB - prisene som er oppgitt på rådgivningstjenester i "Min Bestilling" er timepriser, ikke pris pr. tjenesteleveranse. 

Det er lokale HMS-koordinatorer, lokale HR-seksjonssjefer, fagansvarlig HMS i Avd. HR og HR-direktøren som er registrert som kontaktpersoner hos Avonova, og som kan legge inn bestilling av BHT-tjenester/bistand.

Kort prosessbeskrivelse

  1. Behovshaver melder sitt behov til lokal HMS-koordinator eller HR-sjef.
  2. HMS-koordinator legger inn behovet i Avonovas kundeportal (kundeportal.avonova.no), eller avklarer behov med KAM på Avonova
  3. HMS-koordinator oppretter bestilling i "Min Bestilling" . Referansenummer fra Avonova må oppgis der.
  4. Enhetens bestiller mottar bestillingen fra behovshaver via "Min bestilling"
  5. Enhetens bestiller legger bestillingen inn i UBW, velger godkjenner i UBW og sender bestilling til godkjenning til;
    1. leder med BDM for BHT ved fakultet
    2. instituttdirektør ved SVA
    3. HR-direktøren for de fellesadministrative enhetene og for sentrale bestillinger
  6. Leder godkjenner bestillingen.
  7. Bestillingen går til leverandør Avonova.

Tjenester/bistand med forhåndsavklaring 

For tjenester der man før bestilling har behov for å få avklart hva man faktisk trenger, nødvendig omfang og/eller hvordan dette bør leveres, alle rådgivningstjenester, samt i saker som omhandler særlig sensitive personopplysninger (datatilsynet.no), må Avonova kontaktes for en avklaring før man gjør bestillingen. 

Det er lokale HMS-koordinatorer, lokale HR-seksjonssjefer og fagleder HMS i Avd. HR, samt HR-direktør, som er registrert som kontaktpersoner som skal bistå med kontakt mot Avonova. 

Elin.Christophersen@avonova.no er Avonovas kontaktperson (KAM) for begge studiesteder.

Avonova/kundeportalen oppretter et referansenummer for oppdraget, dette skal brukes som referanse i bestillingen. 

NB - vær klar over

  • Når det bestilles psykologtimer er første behandling (konsultasjon) lik 2 timer, videre behandlinger er lik 1, 5 timer (dette inkluderer journalføring).
    Om det skal bestilles 3 behandlinger må man altså registrere 5 timer (2+1,5+1,5).
  • En arbeidsplassvurdering er på 4,5 timer. Det må altså registreres 4,5 timer i "Min bestilling"
  • Skal en bestilling/leveranse utvides med flere konsultasjoner må det legges inn en ny bestilling i "Min Bestilling", benytt samme Avonova-referansenummer. 

I Min bestilling

NB: Sensitive personopplysninger (kalt særlige kategorier i loven) må ikke framkomme i bestillingsskjemaet – se Datatilsynet.no om personopplysninger.

  • Velg Bestille andre varer og tjenester
  • Legg til vare: Velg «Bedriftshelsetjeneste»
  • Varenavn: Velg ønskede tjeneste i nedtrekksmenyen
  • Varebeskrivelse: Oppgi den informasjonen det er nødvendig for Avonova å ha for å kunne levere tjenesten. Alle rådgivningstjenester krever forhåndsavklaring, kontakt KAM, BHT.
    • Referansenummeret fra Avonova må alltid oppgis.
    • Beløp må fremkomme, selv om referansenummer er oppgitt.
    • Hvilket fakultet/avdeling i fellesadm./senter, samt institutt på SVA.
    • Bygning og kontornummer – for møtet/kurset
    • Tidspunkt for møtet/kurset
    • Navn på HMS-koordinator/HR-sjef som fyller ut nettskjema.
  • Antall enheter: Fyll inn hvor mange enheter som bestilles. NB - én behandlingstime hos psykolog eller lignende utgjør 2 timer ved første behandlingstime, videre 1,5 timer, én arbeidsplassvurdering utgjør 4,5 timer - se merknad over. 
  • Antatt pris: Det er timepris som framgår av bestillingskjema i Min bestilling - husk å multiplisere med antall timer. 

Etterarbeid

Rapport fra BHT etter arbeidsplassvurdering, sendes nærmeste leder for eventuell videre oppfølging, samt kopi til den ansatte. Rapporten fra arbeidsplassvurderingen skal legges på kontaktkortet til den ansatte.

Kontakt oss

Kontakt oss