Vurderingskriterier - kontrakt som oppdragsgiver eller arbeidstaker - Ansatt

Vurderingskriterier - kontrakt som oppdragstaker eller arbeidstaker

Vurderingskriterier - kontrakt som oppdragstaker eller arbeidstaker

OsloMet som arbeidsgiver avgjør om en tilknyttet person anses som arbeidstaker eller oppdragstaker, og om vedkommende kan motta næringsinntekt for utført oppdrag. På denne siden finner du informasjon om hvilke kriterier som gjelder i vurderingen om kontraktsmottaker skal defineres som oppdragstaker eller som arbeidstaker, og hvilke juridiske rettigheter og plikter arbeidstakere og oppdragstakere (honorarmottagere) har.
  • Vurderingskriterier arbeidstaker og oppdragstaker

    Rettigheter og plikter vil variere med tilknytningsform. I henhold til arbeidsmiljøloven skal en person regnes som arbeidstaker hvis tilknytningen til arbeidsgiver reelt sett har karakter av et ansettelsesforhold. Det skal foretas en helhetsvurdering av samtlige omstendigheter i avtaleforholdet. Det innebærer at oppgaver som i seg selv tilhører oppdragskategoriene kan vurderes som del av et arbeidsforhold. Heltidsansatte kan ikke ha oppdragskontrakter ved eget universitet.

    Arbeidstaker

    • en arbeidstaker er enhver som utfører arbeid i annens tjeneste (arbeidsmiljøloven §3)
    • arbeidstaker har plikt til å stille sin personlige arbeidskraft til rådighet
    • arbeidstaker er underlagt arbeidsgivers styringsrett
    • arbeidsgiver har ansvar for arbeidsresultater
    • arbeidsgiver stiller til rådighet de hjelpemidler (lokaler og utstyr) som er nødvendige for arbeidets utførelse

    Oppdragstaker

    • oppdragstaker er ikke-ansatt, og arbeidet som utføres er normalt kortvarig og utføres som regel som én arbeidsprosess
    • oppdragstaker kan ha flere oppdragsgivere
    • oppdragstaker er ikke underlagt oppdragsgivers styringsrett
    • oppdragsgiver stiller som regel ikke lokaler og utstyr til rådighet
    • oppdragstaker har som regel ansvar for arbeidsresultatet

    Ekstern sensor

    • en ekstern sensor er ikke ansatt i den juridiske virksomheten, og kan ikke ha vært ansatt i løpet av de siste 12 månedene før oppdraget
    • personen mottar honorar ut fra gjeldende satser for sensur
    • feriepenger utbetales ikke

    Intern sensor

    • en intern sensor er ansatt i den juridiske virksomheten, enten med månedslønn eller timelønn, i hel eller delvis stilling
    • kan ikke være oppdragstaker samtidig som arbeidstaker i virksomheten
  • Eksempler på tilknytningsforhold

    Timelønnede arbeidstakere

    • forelesere som holder en eller flere forelesninger/undervisningstimer i tilknytning til et emne
    • veiledere som i samme tidsperiode har arbeid som timeansatt på aktuelt emne
    • sensorer som i samme tidsperiode har arbeid som timeansatt på aktuelt emne
    • seminarledere
    • eksamensvakter og eksamensinspektører
    • studentassistenter
    • alderspensjonister med pensjonistvilkår

    Oppdragstakere

    • eksterne medarbeidere som holder innlegg på konferanser og liknende
    • eksterne sensorer for bedømmelse av eksamen
    • eksterne veiledere og eksterne praksisveiledere
    • eksterne medlemmer av bedømmelseskomite for stillinger og kompetanseopprykk
    • gjesteforelesere for enkeltstående forelesninger utenom ordinær undervisning
    • opponenter og bedømmelse i forbindelse med disputas
    • eksterne medlemmer av styrer og råd
    • eksterne personer som deltar i enkeltprosjekter med selvstendig ansvar for jobbutførelsen og resultatet (frilansere)
    • deltagere i forskningsforsøk

    For undervisning og sensur skal tilknytningsformen være enten arbeidstaker eller oppdragstaker. Undervisning og sensur utbetales som lønn eller honorar, ikke som næringsinntekt. Undervisning og sensur tilhører OsloMets kjernevirksomhet, det er arbeidsgiver som har ansvaret og risikoen; oppgaven settes derfor ikke ut til andre firmaer eller til selvstendige næringsdrivende. Se for rutiner angående selvstendig næringsdrivende under skjemaer regnskap/økonomi.

  • Juridiske rettigheter og plikter for arbeidstakere og honorarmottagere

    Arbeidstakere

    • arbeidstaker får vederlag i form av lønn, enten som fast månedslønn eller som timelønn
    • arbeidstaker har rettigheter knyttet til arbeidstid, lønnsplassering og regulering av lønn og stillingsvern iht. statsansatteloven, arbeidsmiljøloven og hovedtariffavtalen
    • arbeidstaker opptjener som hovedregel pensjon i SPK (minimum 20 % stilling)
    • arbeidstaker opptjener ferie og feriepenger og rett til foreldrepenger
    • arbeidstaker har rett til lønn under sykdom
    • arbeidstaker inngår i offentlig rapportering (SPK, A-meldingen osv.)

    Timelønnede arbeidstakere

    • omfattet av arbeidsmiljø-, ferie- og yrkesskadeforsikringsloven, samt hovedtariffavtalen i staten
    • de fleste timeansatte i OsloMet omfattes ikke av statsansatteloven, i henhold til lovens forskrift § 2 e (lovdata.no), som gir unntak for timelærere, praksislærere m.m. i mindre enn 37,5% stilling
    • har rett til feriepenger
    • timelønnede vil i noen tilfeller ha rett til sykelønn:
      • Timelønnede kan benytte egenmelding når de har vært ansatt i to måneder og har avtalt arbeidstid på forhånd, når sykefraværet faller på de dagene/de timene som er forhåndsavtalt.
      • For å beholde retten til å benytte egenmelding må timelønnede jobbe minst hver 14. dag. Hvis det går mer enn 14 dager mellom hver gang timelønnede jobber, må fraværet dokumenteres med sykmelding (jf. folketrygdloven § 8-15, 2. ledd).
      • Se Personalhåndboka om timelønnede og egenmelding
      • Timelønnede kan benytte sykmelding hvis den sykmeldte har en løpende timelønnsavtale med avtalt timeantall og sykefraværet faller på de dagene/de timene som er forhåndsavtalt. Hjemlet i HTA Fellesbestemmelsene §18 1, note 2 (lovdata.no)

    • trekkes som hovedregel for pensjon og meldes inn i SPK ved minst 20% stilling
    • pensjonistavlønnede trekkes ikke for SPK-medlemskap, meldes ikke inn i SPK og avlønnes etter fast sats for pensjonistlønn (SPH 10.12.2)
    • lønnes etter hovedtariffavtalen
    • timelønnede må levere digitale timelister som dokumenterer utført arbeid for å få utbetalt lønn.

    Oppdragstakere

    • oppdragstaker mottar vederlag i form av honorar for utført oppdrag, som hovedregel lønnshonorar, men kan i noen tilfeller fakturere fra AS eller enkeltpersonforetak
    • som hovedregel ikke omfattet av regelverket i staten
    • har ikke krav på feriepenger (se lovdata.no ferieloven §2, 1, og KMDs kommentar til ferieloven) 
    • har ikke krav på sykelønn
    • meldes ikke inn i SPK, men trekkes i skatt og omfattes av folketrygdloven
    • honorar avtales ut fra enhetens egne fastsatte satser
    • oppdragstaker inngår ikke i offentlig rapportering
  • Arbeidstaker, oppdragstaker og selvstendig næringsdrivende/enkeltpersonforetak

    Som hovedregel skal alle som utfører arbeid mot lønn eller godtgjørelse ved OsloMet være ansatt, enten på månedslønn eller timelønn. Det finnes likevel noen unntak; oppdragstakere og selvstendig næringsdrivende (herunder enkeltpersonsforetak), som kan utføre oppdrag mot honorar eller som næringsinntekt etter faktura.

    Det understrekes at personer som allerede er knyttet til OsloMet i et ansettelsesforhold, ikke kan ta oppdrag for OsloMet som oppdragstaker eller selvstendig næringsdrivende. Dette fremgår blant annet av retningslinjer gitt av Kunnskapsdepartementet (NOU 1999:18, regjeringen.no). En ansatt kan heller ikke arbeide i mer enn 100 % stilling ved OsloMet (som anses som én virksomhet, uavhengig av hvilken org.enhet som er oppdragsgiver) uten å komme i konflikt med arbeidsmiljølovens kapittel om arbeidstid, og dermed falle innunder bestemmelsene om overtid.

    Hovedregelen er at ordinært arbeid ved OsloMet skal utføres av arbeidstakere. Det gjelder et generelt forbud mot å leie inn egne ansatte til å utføre oppdrag hvor arbeidet ikke i vesentlig grad skiller seg fra de oppgaver som følger av deres stilling ved OsloMet. En ansatt kan ikke ta ekstra oppdrag som ligger tett opp til fagområdet sitt og honoreres som oppdragstaker. Oppdraget må ligge godt utenfor den ansattes vanlige faglige virksomhet. OsloMet har ikke anledning til å engasjere egne ansatte til å utføre oppgaver tilknyttet oppdragsvirksomheten som firma/næringsdrivende eller for firma.

    Kun ved spesielle tilfeller kan honorar til egne ansatte utbetales som oppdragshonorar, etter særskilt inngått avtale. Oppdragsansvarlig enhet skal i slike tilfeller begrunne utførlig hvorfor man har inngått avtalen, og hvorfor og hvordan oppdraget i vesentlig grad skiller seg fra de oppgaver som følger av ansattes stilling ved OsloMet. Vurderingen skal foretas før oppdragsavtalen inngås. Uten særskilt avtale om oppdragshonorar vil alt arbeid/oppdrag utover 100% stilling falle innunder de statlige bestemmelsene om overtid, med krav om den dokumentasjon som må foreligge for overtidsbetaling (arbeidstidsskjema, overtidsskjema og overtidsavtale).

    Merk spesielt at Skatteetaten, riksrevisjonen, Statens pensjonskasse, NAV m.fl. på selvstendig grunnlag kan overprøve tilknytningsformer som ikke harmonerer med kriteriene som legges til grunn for om det foreligger et ansettelsesforhold, oppdragstakerforhold, eller avtale mellom OsloMet og en annen virksomhet. Seksjon for lønn foretar vurderingen av disse forholdene på vegne av arbeidsgiver.

  • Kilder

    • Definisjonene utarbeidet i standardiseringsarbeidet i BOTT økonomi og lønn med tilhørende beslutningsdokument 2.6.1 Kontraktstyper timelønnede og oppdragstaker
    • Skriv fra KD av 13.12.2018 «Definisjon av arbeidstaker og oppdragstaker i UH-sektoren”, med vedlagt uttalelse fra ASD og Arbeidstilsynet
    • Institutt for offentlig retts skriftserie nr. 6/2013, Henning Jakhelln: Den arbeidsrettslige stilling for forelesere, timelærere, veiledere og sensorer ved Det juridiske fakultet.
    • Statens personalhåndbok (SPH) 10.12
    • Statens personalhåndbok 10.14.2, punkt II om godtgjøring til leder, medlemmer og sekretærer i statlige utvalg.
    • NOU 1999:18 "Organisering av oppdragsvirksomhet - En vurdering av rammene for oppdragsvirksomhet ved institusjoner innenfor høgre utdanning" (regjeringen.no)

    De nevnte dokumentene er benyttet som definisjonsgrunnlag for DFØs digitale lønns- og kontraktsløsninger for UH-sektoren, TOA, som benyttes i OsloMet. For kopier av kildene, kontakt lonn@oslomet.no