Utstyr i felles undervisningsrom
OsloMet faser ut stasjonære PC-er i felles undervisningsrom i løpet av sommeren 2025. Brukere av felles undervisningsrom må ha med egen laptop for å benytte rommene. Dette gjelder for alle ansatte og gjestebrukere.
-
Endring for brukere av felles undervisningsrom (FUR)
Når den stasjonære PC-en fjernes, er du selv ansvarlig for å ta med din bærbare PC til undervisning. Om du glemmer din bærbare PC har Auditoriehjelpen bærbare utlåns PC-er som kan benyttes.
Følgende vil møte deg på kateteret:
Styringspanel
-
Slår det audiovisuelle anlegget på og av, samt justere andre elementer i rommet knyttet til styring.
-
Styringspanelet vil få et nytt intuitivt brukergrensesnitt. Den største endringen vi være at man nå må skru på hybrid-kamera fra en egen knapp på styringspanel om man skal avhold en hybrid undervisnings økt (Zoom, Teams).
Tilkoblinger
-
HDMI (merket med gul tape og nummer «1») denne sender bilde og lyd fra din bærbare PC/MAC til det audiovisuelle anlegget. For enheter som ikke har en HDMI utgang, benyttes USB-C overgangen som er festet på HDMI kabelen.
-
USB-C (merket med blå tape og nummerert «2») denne gir din bærbare PC tilgang til lading og alle USB kilder i rommet slik som ekstern mus, tastatur, kamera og mikrofoner som benyttes i hybrid undervisning. Du får også tilgang til kablet nettverk.
PC-skjerm
PC-skjerm på kateteret egnet for undervisere som oppfatter den bærbare skjermen som for liten å jobbe på.
Tastatur og mus
Eksternt tastatur og mus for de som foretrekker å jobbe på dette.
Lading
I alle rom vil det bli mulig å lade din bærbare PC via USB-C.
Det er også et strømuttak på alle kateter som man kan benytte om man har med sin egen lader.
-
-
Opplæring og brukerveiledning
Dersom bruk av bærbar PC i felles undervisningsrom (FUR) er nytt for deg, anbefaler vi at du setter av tid til å teste og øve på tilkobling i forkant. På denne siden finner du brukerveiledninger og praktiske tips som kan hjelpe deg med å gjennomføre undervisning effektivt med bærbar PC.
Auditoriehjelpen tilbyr også opplæring på de nye, oppgraderte rommene. Ta kontakt med oss på epost for å avtale tid og sted.
For opplæring på campus Pilestredet: auditoriehjelpen@oslomet.no
For opplæring på campus Kjeller: oddar@oslomet.no
-
Gjesteforelesere
Når de stasjonære PC-ene fjernes må også eksterne brukere og gjesteforelesere ta med egen bærbar PC. Det er fakultetene og instituttene som er ansvarlig for å informere gjesteforelesere om dette.
Adgangskort
- Instituttet må ordne adgangskort til gjesteforelesere.
- Eksterne undervisere uten tilgang henvender seg til sin lokale kontaktperson eller vekter 40911000
Tilgang til OsloMet gjestekonto
- Skal du forelese på OsloMet over en periode anbefales det at du skaffer deg en OsloMet gjestekonto. Dette må bestilles av din OsloMet-kontaktperson.
Privat IT-utstyr
- Sørg for at skjermdrivere på din bærbare enhet er oppdatert. Gamle drivere kan i ytterste tilfelle føre til at den bærbare PC-en ikke gir ut noe bilde når den kobles til det audiovisuelle anlegget på OsloMet. Ta kontakt med din lokale IT avdeling for å oppdatere gamle drivere.
- Har ikke din bærbare enhet USB-C eller HDMI anbefaler vi at enheten erstattes med nyere enheter.
-
Spørsmål og svar
Overgangen fra felles stasjonære PC-er til personlige bærbare PC-er (BYOD – Bring Your Own Device) har ført med seg noen bekymringer fra enkelte undervisere. Her følger et utvalg av spørsmål med svar som er blitt til i den forbindelse.
Kommer PC monitor, mus og tastatur til å fjernes fra kateter?
Svar: Nei, vi kommer ikke til å fjerne PC monitor, mus og tastatur.
Kan man lade den bærbare PC i Undervisningsrom?
Svar: Ja, alle rom vil ha mulighet for lading via USB-C. Det er også tilgang til strøm i alle kateter hvis du har med egen lader
Kommer varsler til å dukke opp under en undervisnings økt, som epost varsling etc?
Svar: Hvis du ikke skrur dette av vil det dukke opp. Det enkleste er å klikke på klokken i taskbar og klikke på «fokus». Da vil du ikke få opp varsler.
Finnes det noe backup om den bærbare PC-en ikke fungerer?
Svar: Vi kommer til å ha noen backup PC-er som i ytterste tilfeller kan benyttes slik at undervisning ikke stopper opp.
Er det usikkert å bruke egen bærbar PC i undervisning?
Svar: Nei, det er tvert om mye sikrere å ha sin egen bærbar PC i undervisning. Da har man mye større kontroll på hvem som til enhver tid har tilgang til PC-en.
Hva om man bruker både stasjonær og bærbar PC i undervisning og bytter mellom disse?
Svar: Så å si alle undervisningsrom på OsloMet har kun en skjerm. Om man bytter mellom stasjonær og bærbar PC, så får man vist kun et bilde av gangen. Om den stasjonære PC-en blir fjernet så må man «toggle» mellom faner/applikasjoner på den bærbare PC-en. På windows 11 er det også mulig med flere desktop-er.
Hva skal eksterne forelesere som tidligere benyttet den stasjonære PC-en gjøre?
Svar: De må ta med sin bærbare PC. Dette må kommuniseres ut til alle eksterne forelesere. Det kommer til å være noen backup PC-er tilgjengelig hvis noen eksterne har glemt å ta med sin egen PC.
Kan jeg ha en oppgave oppe på lerret som studentene jobber med og samtidig gjøre andre ting på den bærbare PC-en som å svare på e-post?
Svar: Ja, du kan bruke utvidet skrivebord. Da kan vinduet med oppgaven vises på lerret og på din interne skjerm kan du jobbe med andre ting som å svare på e-post. Prosjektet vil også undersøke muligheter rundt å «fryse» bilde på lerret. Det vil også komme en «bilde mute» knapp på styringspanel som gjør lerret svart hvis du ønsker å forberede noe som ikke studenter skal se.
-
Hvorfor fjernes alle stasjonære PCer fra felles undervisningsrom?
Bakgrunn
OsloMet har 110 stk. stasjonære PC-er i felles undervisningsrom (FUR) som alle ansatte og studenter med tilgang til rommene kan logge seg på med sin brukerprofil og benytte. Samtidig er alle ansatte utstyrt med en personlig bærbar PC.
Høsten 2025 slutter Microsoft å sende ut maskinoppgraderinger til det gamle Window10 operativsystemet. Det betyr at OsloMet må oppgradere alle PC-er til Windows11 innen høste 2025. I stedet for å gjennomføre en omfattende, dyr og ressurskrevende oppgraderingsprosess, velger IT og Eiendom på OsloMet, etter en grundig vurdering, å fase ut stasjonære PC-er i felles undervisningsrom.
+På sikt fremstår en utfasing av stasjonære PC-er som uunngåelig. I stadig større grad blir bærbare enheter det primære personlige digitale arbeidsverktøyet. Stasjonære PC-er benyttes i økende grad kun til spesifikke arbeidsoppgaver som enten krever høy maskinytelse eller spesialisert maskinvare.
Ved OsloMet er utfasing av stasjonære PC-er ikke et nytt fenomen. På kontorarbeidsplasser og i møterom er disse allerede erstattet av bærbare enheter. Et nyere eksempel er ESTs beslutning om å fase ut alle stasjonære PC-er i sine spesialrom i forbindelse med flyttingen fra PP33 til P52.
Vurderingsgrunnlag
Desember 2024 gjennomførte IT og Eiendom en brukerundersøkelse for å oppnå en dypere forståelse av hvordan de stasjonære PC-ene ble benyttet. Resultatene fra undersøkelsen viste følgende:
- 45 % benytter utelukkende bærbar PC
- 16 % benytter utelukkende stasjonær PC
- 38 % anvender en kombinasjon av begge eller varierer mellom dem
En nærmere analyse av gruppen som oppgir å benytte en kombinasjon eller varierer (38 %), indikerer at majoriteten av disse med enkle tilpasninger kan benytte bærbar PC som visningskilde i felles undervisningsrom.
Prosjektet identifiserte flere utfordringer ved å videreføre bruken av stasjonære felles-PC-er i undervisningsrom. Disse inkluderer:
- Økonomi: Høye kostnader for innkjøp av PC-er og infrastruktur, drift og vedlikehold.
- Ressurser: Betydelig administrativt arbeid knyttet til oppgradering, brukerhåndtering og løpende drift.
- IT-sikkerhet: Økt sårbarhet grunnet mange delte PC-er uten en tydelig enhetskontroll.
- Brukervennlighet: Lang innloggingstid og komplisert tilgang til skybaserte tjenester.
- Miljø: Høyt strømforbruk og miljøbelastning fra produksjon og utskifting.
Konklusjon
Basert på de økonomiske, administrative, sikkerhetsmessige og miljømessige utfordringene ved å opprettholde stasjonære PC-er i felles undervisningsrom, vurderes en overgang til en BYOD-løsning (Bring Your Own Device) der brukere tar med sin egen bærbare PC til felles undervisningsrom som den mest hensiktsmessige og fremtidsrettede strategien for OsloMet. Innføringen av Windows 11 innen høsten 2025 gir et naturlig tidspunkt for å gjennomføre denne overgangen da dette sparer OsloMet for ressurs- og implementeringskostnader