Utdanningsdirektør ansatt

Portrettfoto av påtroppende utdanningsdirektør, Håkon Solberg

Utdanningsdirektør ansatt

Håkon Solberg er ansatt som ny utdanningsdirektør ved OsloMet.

Håkon Solberg kommer fra stillingen som studiesjef ved Norges Idrettshøgskole (NIH), der han har hatt ansvar for den studieadministrative virksomheten siden 2012. Før det har han blant annet jobbet som internasjonal koordinator både ved NIH og daværende Høgskolen i Lillehammer.

Den nye utdanningsdirektøren tiltrer i begynnelsen av januar 2021, og ser frem til å starte arbeidet ved OsloMet.

– Det blir spennende å fortsette utviklingen og effektiviseringen av det studieadministrative arbeidet ved OsloMet, sammen med kolleger som jeg gleder meg til å bli kjent med, sier Håkon Solberg.

– Universitetet er framoverlent, og en viktig regional og nasjonal utdanningsinstitusjon. Jeg ser fram til et tett samarbeid om videre utvikling med faglig og administrativ ledelse på både sentralt og lokalt nivå i organisasjonen, sier den påtroppende utdanningsdirektøren.

Sterk kandidat

– Jeg er glad for at Håkon Solberg blir vår nye utdanningsdirektør. Han kjenner sektoren godt etter lang studieadministrativ erfaring fra tre ulike institusjoner i UH-sektoren. Solberg er visjonær og strategisk, digitalt fremoverlent, målbevisst og konkret, sier prorektor for utdanning, Nina Waaler.

Solberg har en Bachelor of Science, Biological Sciences, fra Montana State University i USA, og både hovedfag i naturvitenskapelige fag og praktisk pedagogisk utdanning (PPU) fra Norges Landbrukshøgskole.

Han overtar stillingen etter Kristin Nordseth, som har vært fungerende utdanningsdirektør siden 22. juni, da Marianne Brattland sluttet i stillingen for å gå til VID vitenskapelige høgskole.