Styret vedtok å ansette ny rektor

Fasadebilde av bygg i Pilestredet med OsloMet-logo

Styret vedtok å ansette ny rektor

OsloMet-styret vedtok 18. juni at ny rektor ved universitetet skal ansettes ut neste periode.

Med 7 mot 4 stemmer, vedtok styret rektor Curt Rice sin anbefaling om å ansette ny rektor frem til sommeren 2027, og dermed videreføre enhetlig ledelsesmodell med ekstern styreleder.

Gjennom debatten i styremøtet kom det frem argumenter både for ansatt og valgt rektor, og flere påpekte at det er fordeler og ulemper med begge ledelsesmodellene. Likevel dominerte argumentasjonen om at ansatt rektor for en lengre periode vil være mest hensiktsmessig for en ryddig og strukturert ledelse videre, som sikrer fremdrift i de store sakene universitetet står i.

En votering for et motforslag om å ansette rektor for 1,5 år, falt 4 mot 7 stemmer.

Viktig for utvikling i takt med samfunnet

– Jeg er glad for at styret gikk inn for å ansette rektor ut neste periode, noe jeg mener vil sikre at universitetet får god retning og kontinuitet i utviklingsarbeidet videre, sier avtroppende rektor Curt Rice.

– Det er viktig for OsloMet som en betydningsfull kunnskapsleverandør og aktør i samfunnet, at vi også sikrer perspektiver utenfor universitetet i ledelsen, blant annet med ekstern styreleder. Når det er sagt, utelukker ikke vedtaket at interne kandidater også kan være med i en søkeprosess på lik linje med alle andre, sier Rice.