Studiestartundersøkelsen 2022 – mer fornøyde studenter

To mannlige faddere i gule t-skjorter kommer gående og smilende.

Studiestartundersøkelsen 2022 – mer fornøyde studenter

En engasjert gruppe nye studenter har gitt oss nyttig informasjon gjennom studiestartundersøkelsen 2022, slik at vi alle kan gjøre studiestarten enda bedre. Takk for at dere har oppfordret studenter til å svare!

Økende tilfredshet på flere områder

79 prosent av de nye studentene på OsloMet som har svart er generelt fornøyde med studiestarten 2022. Med det er vi tilbake til pre-pandemi-tall. Studentene er generelt sett mer fornøyd med informasjonen både før og under studiestarten. Det betyr at mange ansatte har lagt godt til rette for en god studiestart.

På TKD har tilfredsheten med studiestarten økt på de fleste områder. Antall studenter på TKD som er svært fornøyd med timeplan, har doblet seg. De som er fornøyde med informasjonen under studiestarten har økt med 17 prosent. Ikke minst har studentene opplevd at det er lagt mye mer til rette for at studentene skal bli kjent med hverandre – en økning på hele 21 prosent.

På sykepleieutdanningen har de tatt noen grep for å få klasser og grupper klare til studiestartdagen 16. august. I studiestartundersøkelsen 2022 svarer 79 prosent at de er fornøyde med studiestarten mot 69 prosent i fjor. Det kan bety at grepene har vært vellykket.

Studenter som tar kontakt er fornøyde med hjelpen

Fortsatt er det mange studenter som tar kontakt med OsloMet før studiestart – 23 prosent. De som tar kontakt, lurer på mye forskjellig. Noen ønsker å få bekreftet hvor de skal møte, noen vil vite reglene for fritak, en del har IT-spørsmål og mange vil få bekreftet det de allerede har lest på nettsidene. Ansatte på fakultetene bekrefter at de har opplevd mange usikre studenter i studiestarten.

De som har tatt kontakt svarer at de stort sett er svært fornøyde med hjelpen de får, ifølge fritekstsvarene. Det gjelder selv om de ikke får positivt svar på det de ønsket. Likevel skal vi jobbe videre med å se på hvordan vi kan informere enda tydeligere i forkant, slik at færre trenger å ta kontakt med oss.

Engasjerte studenter

Hele 515 studenter har gitt konkrete tips til hvordan OsloMet kan lage en bedre studiestart. Noen sitater fra studenter:

• «Bedre oversikt på pensum, timeplan samt flere aktiviteter i starten som ikke inkluderer alkohol.»
  • «Mer samlet informasjon. At man vet at man finner den meste av informasjonen på ett sted. Ellers meget fornøyd med OsloMet.»
  • «Ikke gi studentene all info de første dagene, det blir bare rot. Fadderuka bør være en egen uke for bare fadderaktiviteter. Det er viktig å skape gode relasjoner»
  • «Yo, ting er litt for byråkratisk når det gjelder søknader.… Mer engasjert fadder. Noen å prate med vedrørende stress, psykiske vansker, obligatoriske ting osv.»
  • «Oslo met er den beste skolen i Oslo :)»

Nysgjerrig på mer informasjon fra undersøkelsen?

Nå står vi midt i eksamen, semesteravslutning og lille-studiestart i januar, og vi håper at studiestart høst 2023 er på agendaen hos alle fra februar. Da kommer vi til å tilby presentasjon av tall fra undersøkelsen, og litt tips og råd for å begynne planlegging av studiestart.

Hva er studiestartundersøkelsen 2022?

• Sendes ut i begynnelsen av september til OsloMets nye studenter på bachelorutdanninger, en del årsstudier, samt 5-årig lærerutdanning hvert år.
  • I 2022 er den sendt til 5288 studenter. 2122 studenter har svart på hele eller deler av undersøkelsen, en respons på ca. 40 prosent.
  • Studentene blir spurt om hvor fornøyde de er med
    •  informasjon før studiestart
    • informasjon, undervisning, fadderopplegg og aktiviteter under studiestart
    • studiestart totalt sett.

Endring i studiestartundersøkelsen i 2023

I samarbeid Avdeling for analyse og kvalitetsutvikling ønsker vi å justere undersøkelsen slik at den blir enda mer aktuell. Ta kontakt dersom du har innspill, elleks@oslomet.no