Studentspill for mestring

Nyhetportlet

Studentspill for mestring

Illustrasjonsfoto: Skjalg Bøhmer Vold/OsloMet

Studentspill for mestring

Det OsloMet-utviklede spillet ThiGro® skal hjelpe studentene våre å mestre overgangsfaser. Nå er det testet ut blant 1500 studenter med gode tilbakemeldinger.

ThiGro® er et forskingsbasert refleksjonsspill utviklet i prosjektet «Klar for arbeidslivet – Karrierelæring på timeplanen». Prosjektet er i regi av karrieretjenesten ved OsloMet, med midler fra programmet Den gode studentopplevelsen (DGS).

- Gjennom spillet blir deltagerne bedre rustet til blant annet å finne løsninger på utfordringer knyttet til overgangen de står i, forteller Bodil Innset, seniorrådgiver i karrieretjenesten.

Bilde av deltakere i prosjektgruppen på OsloMet.
Prosjektgruppen ved OsloMet. Fra venstre Bodil Innset - Avdeling for utdanning, Steinar Olberg – Avdeling for forskning og utvikling, Sonja Susnic – Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier og Jens Herman Ruge – Avdeling for Forskning og utvikling (FoU). Knut Michael Nygaard – Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier og Ruta Zmuidzinaite – Avdeling for FoU var ikke tilstede da bildet ble tatt. Foto: Solfrid Hartberg/OsloMet.

Gode tilbakemeldinger

Nå er refleksjonsspill testet på ut på 1500 studenter på OsloMet og Universitetet i Sørøst-Norge (USN) med gode tilbakemeldinger.

Studenter melder tilbake at det hjelper en med refleksjon rundt hverdagslige valg og hvordan det påvirker studiehverdagen. Undervisere som var med å prøve ut spillet sammen med studentene sine melder tilbake at de ser nytteverdien.

- Spillet er et godt verktøy for å hjelpe studentene i gang med nettverksbyggingen allerede ved studiestart. Jeg vil definitivt anbefale spillet til andre undervisere, sier førsteamanuensis Tone Nygaard Flølo ved sykepleierutdanningen.

- Studentene har likt spillet. Jeg ser at mange av spørsmålene kan overføres til deres arbeid som lærer også, sier universitetslektor Lise Lynum ved grunnskolelærerutdanningen.

ThiGro® kan spilles på alle digitale flater, fysisk eller hybrid og skal bidra til å:

  • mestre utfordringer i overganger

  • styrke samhandling blant studenter

  • utvikle refleksjons- og problemløsningsevne

  • øke andelen som fullfører utdanning

Tilpasset ulike endringer og overganger

- ThiGro® kommer i flere versjoner. Hvert spill er tilpasset ulike endringer og overganger i studentlivet. Det er ulike kategorier av utfordringskort hvor deltakerne i grupper på 4-5, skal reflektere over utfordringer sammen.

Eksempler på hva som kan stå på et utfordringskort er; «Hva kan du bidra med i et vanskelig gruppearbeid for å få samarbeidet til å bli bedre?» og «Du ser alltid en student sitte for seg selv, hva gjør du for å inkludere personen?».

- Versjonen av spillet for student som skal ut i arbeidslivet har utfordringskort innenfor kategorier som: Jobbsøkerprosessen, nettverk og relasjoner, forventninger og krav i arbeidslivet og arbeidsmiljø, sier Sonja Susnic, universitetslektor ved yrkesfaglærerutdanninga ved OsloMet.

- De ulike versjonene av spillet vil du ha tilgang til ved at instituttet eller fakultetet abonnerer på ThiGro®, forteller Susnic.

Partnerskap mellom OsloMet og CoreTrek AS

ThiGro®  er resultatet av et partnerskap mellom OsloMet og selskapet CoreTrek AS. Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier er ansvarlig for den faglige utviklingen av innholdet. Coretrek AS er ansvarlig for den tekniske løsningen og support.

- Vi er glade for å få lov til å lage ThiGro® sammen med OsloMet. Det føles givende å lage løsninger av denne typen som brukes av mange, og skaper stor nytteverdi, sier Thomas Ekdahl, prosjektleder hos CoreTrek.

Samarbeid med næringslivet

-ThiGro®  er et godt eksempel på hvordan OsloMets fagmiljøer kan samarbeide med næringslivet om å løse konkrete utfordringer og føre til samfunnsforbedringer. Jeg ser frem til å følge den videre utviklingen, og håper ThiGro®  kan inspirere til mer innovasjon og samarbeid ved OsloMet, sier prorektor for samfunnsforbedringer og samarbeid, Carl Christian Thodesen.

Innovasjonsprosjekt

ThiGro® ble meldt inn som en idé til innovasjonsteamet ved OsloMet, og fikk status som innovasjonsprosjekt i januar 2023. Da startet arbeidet med å sikre rettighetene og å finne en samarbeidspartner fra næringslivet.

- OsloMet har sikret seg varemerkebeskyttelse for ThiGro® og logoen. Varemerket er et kvalitetsstempel for at varene og tjenestene opprettholder vår standard, forteller Jens Herman Ruge, seniorrådgiver ved Divisjon for forskning, utvikling og universitetsbiblioteket. Nathalie Piqué Kulsrud, student ved OsloMet, har designet logoen.

Flere versjoner er under utvikling

- På sikt skal det lages flere spesialtilpassede versjoner av ThiGro®. Det kan være for grupper som stipendiater, masterstudenter, studenter som skal over til arbeid, ut i praksis og utveksling, forteller Susnic.

Ønsker du mer informasjon?

Ta kontakt med Sonja Susnic via e-post: sonjasus@oslomet.no om du ønsker mer informasjon og/eller vil tegne abonnement som pilotkunde.

Prosjektgruppa kan tilby:

  • informere underviserne på fakultetene om spillet

  • informere lederne om partnerskapsavtalen

Ved å abonnere på spillet får brukerne tilgang til alle spill som lages for studenter. Hver underviser oppretter sin brukerkonto når enheten de underviser i har tegnet abonnement.

Les mer om ThiGro®: