Studentpakken 2021. Hvordan har det gått?

Nyhetportlet

Studentpakken 2021. Hvordan har det gått?

Studentpakken 2021. Hvordan har det gått?

OsloMet fikk i fjor 11 millioner kroner fra regjeringen for å bedre oppfølgingen av studenter under pandemien. Hvordan har pengene blitt brukt, og hvilke erfaringer har vi gjort oss?

Midlene skulle gå til å lønne studenter som gir faglig oppfølging av andre studenter, og ble fordelt mellom fakultetene ut ifra studenttall. Fakultetene satte i gang ulike typer tiltak for studentene, både ved å styrke eksisterende tiltak, og opprette helt nye.  

Studenter hjelper studenter

Rundt 300 studenter har jobbet som studentassistenter under ordningen. Det har bidratt til at flere tusen OsloMet-studenter har fått tettere oppfølging enn de ville gjort uten pengene fra Studentpakken.

Studentassistentene har gitt ekstra faglig støtte til medstudenter, som laboratorieassistenter, eksamensmentorer, språkmentorer og ledere av kollokviegrupper. De har også gitt ekstra individuell støtte til enkeltstudenter med utfordringer.

Studentassistentene har planlagt og gjennomført digitale spørretimer, laget faglige quiz, bistått i digital oppfølging på zoom og mye mer.  

Ved siden av bedre faglig oppfølging, har ordningen også gjort det mulig for mange studenter å få faglig relevante deltidsjobber. 

Gode erfaringer

Til tross for ekstraarbeid for mange faglige og administrative ansatte, viser tilbakemeldingene at mange synes det har vært fint å kunne trekke inn engasjerte og flinke studenter i undervisningen. 

- På sitt beste har tiltaket med laboratorieassistenter vært en støttefunksjon både for studentene og lærerne, sier Anne Berit Walter studieleder ved Institutt for naturvitenskapelig helsefag. 

Studentassistentene selv sier også det har vært interessant og at de har fått en bedre forståelse for faget. Studentassistentene erfarer at studentene har lav terskel for å stille spørsmål.

Hva har vi lært?

Ved å ansette flere hundre studentassistenter, har vi fått mye kunnskap om hva som har fungert, hva som har vært mindre vellykket, og hva vi bør ta med oss videre. 

En spørreundersøkelse blant tiltakslederne skal blant annet brukes i et følgeforskningsprosjekt som inngår i programmet «Den gode studentopplevelsen» (DGS).   

Tilbakemeldinger fra fakultetene viser at mange utdanninger ønsker å fortsette med tiltakene, gjerne med noen justeringer etter erfaringene fra i fjor.  

To tiltak fortsetter innunder Den gode studentopplevelsen:

  • Språkmentorer og digitale ressurser ved Studieverkstedet
  • Mangfold på EST. Inkluderende studentmiljø gjennom bruken av studentassistenter.  

Ubrukte midler er tilbakebetalt til KD

I likhet med flere andre utdanningsinstitusjoner som fikk midler gjennom Studentpakken, var det penger igjen ved årsskiftet.  

OsloMet har brukt litt i underkant av 50 prosent av de tildelte midlene, og rundt 5,7 millioner er tilbakebetalt til Kunnskapsdepartementet.  

Fakultet for teknologi, kunst og design har hatt størst aktivitet og brukt mest av de tildelte midlene.  

Til tross for at fakultetene har arbeidet på spreng er det penger igjen.

- Det er flere grunner til det. Det tar tid å planlegge og få på plass gode tiltak, sier Silje Bringsrud Fekjær fungerende prorektor for utdanning.

OsloMet har satt av 1 million i budsjettet for 2022 til tiltak for å bedre studentenes læringsmiljø.

Håper på nye midler i 2022

Regjeringen har varslet en ny pakke med økonomiske tiltak til universiteter, høgskoler og fagskoler. Forutsatt at den vedtas av Stortinget kan det dermed komme nye midler til å gi studentene ekstra faglig støtte og forhindre at de blir forsinket eller slutter på studiene som en følge av pandemien.

- Vi håper signalene om nye midler betyr at vi får mulighet til å fortsette med flere gode tiltak for studentene, sier Silje Bringsrud Fekjær.