Status for campus Romerike

Status for campus Romerike

Rektor Curt Rice er i gang med å organisere prosjektet om nytt campus på Romerike, og samtidig rigge for en ryddig avvikling av studiested Kjeller.

Universitetsstyret vedtok 12. mars å ikke forlenge leieavtalen for OsloMet på Kjeller etter 2023, og at det skal etableres et fullverdig campus et annet sted på Romerike.

Styret ba rektor komme tilbake med en skisse til ulike alternativer på Romerike. Som følge av koronasituasjonen og all kapasitet som har gått til krisehåndtering av universitetets drift i denne tiden, har oppstarten av arbeidet i Romerike-prosjektet måtte vente.

Nå er imidlertid rektor klar til å følge opp styrets vedtak gjennom å iverksette et endringsprogram som følger to koordinerte hovedspor:

1. Avslutning av leieforholdet på Kjeller
  2. Utvikling av en to-campusmodell i Oslo og på Romerike

– Jeg vil i kommende styremøte 17. juni orientere om endringsprogrammet vi nå setter i gang, og hvordan vi skal sikre riktig kompetanse og nødvendig framdrift for å nå de ulike målene i prosjektet, sier rektor Curt Rice.

Endringsprogrammet organiseres i to ulike delprosjekter, som styres av en felles styringsgruppe.

• Delprosjekt 1: avslutte kontrakten om leieforholdet på Kjeller og lage en plan for flytting av virksomheten og tilbakestilling/tilbakelevering av lokalene før 14. august 2023
  • Delprosjekt 2: i en første fase gjøre nødvendige begrepsavklaringer og utrede mulige implikasjoner av ulike alternativer for den samlede virksomheten ved OsloMet. Det vil også gjøres en behovskartlegging gjennom dialog med sentrale interessenter internt og eksternt, og satt i gang utredninger i tråd med regelverket for statlige virksomheter.

– Vi jobber nå med å rekruttere program- og prosjektledere. Jeg ser fram til at arbeidet kommer i gang, slik at vi raskest mulig kan involvere organisasjonen, ikke minst alle studenter og ansatte som skal flytte fra studiested Kjeller, sier rektor Curt Rice.

– Parallelt er vi i dialog med fylkesordfører og fylkesråd i Viken, ledelsen ved Ahus, aktuelle utleiere i regionen og aktører involvert i arbeidet med å etablere en helseklynge på Romerike. Det er viktig for OsloMet å sondere bredt i arbeidet med å følge opp styrets vedtak, sier Rice.